Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Miljardrullning över Atlanten

Publicerad: 5 Oktober 2011, 14:36

USA kopplar ett allt hårdare tag om Europas och Sveriges medieinvesteringar. Medan medier som print blöder går internet en ljus framtid till mötes när reklammiljoner skyfflas in i amerikanska bolag, något som kan ge dramatiska konsekvenser för både medieinvesteringarna och reklambyråerna. – Det här kommer att omstöpa behovet av kompetensen på reklambyråerna, samt minska den traditionella reklamkakan, säger Johan Ronnestam, internetdebattör och kreatör.


Ämnen i artikeln:

UniversumPetter NylanderStefan HyttforsWenderfalck

truefalse

Illustration: Andreas Elgstrand.

USA mot Europa. Facebook mot Bonnier. Framtiden om medieinvesteringarna tätnar när amerikanska företag som Facebook, Twitter och Google tar åt sig en allt större del av reklamkakan.
– I Bryssel och Europa pratas det om att skapa gemensamma marknader och samarbeten för att hävda sig mot USA, men det händer inget, säger Petter Nylander, vd Universum.

USA har minst sagt kopplat ett grepp om de digitala intäkterna, ett grepp som stärks när allt fler svenska och europeiska reklammiljoner hamnar i amerikanska fickor.

Google är störst då det omsätter 200 miljarder kronor på sökordsmarknadsföring i år. Men Facebook är jätten som framför alla andra drar in åtskilliga reklammiljoner och branschen står inför en stor omställning när pengar flyttar från Bonniers och Schibsteds traditionella medier till bolag i USA.
– Reklamindustrin i Sverige omsätter över 60 miljarder kronor varje år, men det pratas väldigt lite om att medieinvesteringar börjar flytta utomlands, konstaterar Stefan Hyttfors, partner och rådgivare på Wenderfalck med kommunikation och marknadsföring i digitala och sociala medier som specialitet.
– Traditionellt har pengarna gått genom Bonnier och Schibsted, men håller nu på att flytta till USA och Kalifornien i synnerhet. Och detta accelererar hela tiden.

Exakta siffror på hur mycket som ”utvandrar” går inte att säga. Främst för att Facebook hemlighåller sina intäkter. Externa experter bedömer dock att reklamintäkterna närmar sig 25 miljarder kronor. Nästa år väntas siffran stiga till 35 miljarder, där USA och övriga världen står för lika stora delar.

Till den summan tillkommer Googles och Twitters reklam­intäkter.
– Konsekvensen är så klart i ett första steg att det ökar problematiken för medieindustrin, tidningar, radio och tv, som till hälften är reklamfinansierade och som kommer att få ännu större problem. I nästa steg blir det ett problem för företagen själva, för att de är vana att kunna driva försäljning med gammelmedier, men kommer få det svårare och svårare, ­säger Stefan Hyttfors.

I pengar, hur mycket kan man uppskatta går till amerikanska fickor i stället för svenska?
– Det är svårt att säga. Det har aldrig varit så trångt i tv som i år, alla köper desperat, de gamlas beteende lever kvar. Vilket gör att de lite mer gammalmodiga företagen, främst börsbolagen, kommer att få svårt att hänga kvar när utvecklingen går mot internet.
– Det kommer i framtiden att bli ännu viktigare­ med digitala kanaler och då kommer ännu mer pengar naturligt att hamna i USA än Sverige.
Lobbying i EU

Problemet är känt i EU och i Bryssel lobbas det för att stärka Europas roll mot USA.
– USA har kopplat greppet om de digitala intäkterna även om det pratas om att stärka Europa mot USA så har det på allvar skapats riktigt globala medievarumärken med amerikanskt säte, säger Petter Nylander och menar att mediev­ärlden nu följer andra industriers utveckling.
– Alla har gått mot detta, men mediernas marknad har varit fragmentiserad. Nu börjar man dras in i den allmänna globaliseringen.

Men, förutom mediemarknaden kan detta i längden även påverka reklambyråernas roll.
– Det här stöper om kunskapsbehovet och reklambyråernas roll. En stor del av annonsörerna i Sverige har börjat titta på mer intern kompetens, för att kunna jobba mer med Facebook och den typen av annonsering, för att optimera sitt budskap över tid.
– Fler börjar jobba rationellt med internetannonsering, vilket ställer helt andra kunskapskrav än de som byråerna sitter på. Då handlar det till stor del om att ta in tjänsterna, då det är svårt att gifta ihop sådan kompetens, säger Johan Ronnestam som spår att internet kommer att leda till att de traditionella medierna får en mindre del av reklamkakan.
– I längden kommer den traditionella reklamkakan som den ser ut i dag att minska­, men mediebyråerna har fortfarande stort inflytande­ på de traditionella medierna och kan, förutom den andra stora biten, kunskapsbrist, stoppa upp utvecklingen.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.