Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Miljöargumenten i svensk reklam ökar – här är de vanligaste klimatbegreppen

Publicerad: 24 augusti 2021, 08:37

En ny kartläggning av Konsumentverket visar att fler och fler branscher använder sig av hållbarhetskommunikation.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetKonsumentverketKlimatkrisen

Att klimatfrågan har hamnat högre upp på agendan hos annonsörer under de senaste åren är tydligt. Nu har Konsumentverket låtit göra en ny kartläggning av 40 kategorier som visar att fem branscher kommunicerar med mycket hög frekvens av miljöargument; el, kläder och skor, mejeri, ny bil (bilvarumärken), restaurang samt café & bar. När motsvarande undersökning genomfördes av verket 2015 var det bara elbranschen som uppnådde motsvarande nivå.

LÄS MER: Det hållbara dilemmat: Enkelhet bryter mot lagen – komplexitet når inte fram

Kartläggningen visar också att att argumentationen i många fall är övergripande och saknar detaljerad information, något som ofta syns i fällande beslut kring klimatpåståeden från Konsumentverket och Reklamombudsmannen.

De begrepp som används oftast i marknadsföringen är ”hållbarhet” och ”hållbar” följt av ”miljö” och ”klimat”. Därefter kommer de på senare år så omdebatterade begreppen ”miljövänlig” och ”klimatneutral”.

LÄS MER: Önskelista från 21 hållbarhetschefer: Detta måste marknadsförare bli bättre på 

Miljöpåståenden i marknadsföring är sedan en tid tillbaka en prioriterad fråga för Konsumentverket och kartläggningen är en central del i myndighetens omvärldsbevakning.

Resultatet i rapporten ligger även i linje med Reklamombudsmannens fällningar på miljöområdet. Under 2020 gjordes 12 fällande beslut kopplade till klimatpåståenden. under femårsperioden 2015-2019 gjordes sammanlagt 13 fällningar gällande vilseledande miljöpåståenden.

Ta del av rapporten här.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News