Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Miljökampanj på barnvisor

Publicerad: 17 april 2008, 14:10

Västtrafik fortsätter med sina klimatkampanjer. Denna gång har de tagit hjälp av kända barnvisor för att få fler att åka med kollektivtrafiken och därigenom slå ett slag för miljön.


Västtrafik, som är Sveriges näst största kollektivtrafikföretag, har gjort om kända barnvisor för att locka fler personer att resa med bolaget. Kampanjen, som består av utomhustavlor, annonser och radiospotar, är framtagen av den Göteborgsbaserade reklambyrån Jerlov, som Västtrafik samarbetat med sedan 2001.

– De senaste åren har vi gått över till att prata miljö i kommunikationen men nu var det dags att ta det ett steg längre. Många gamla svenska visor innehåller nationalromantik och fauna. Det var skönt att våldföra sig lite på dem och visa att det kanske inte ser ut så i framtiden om vi fortsätter som vi gjort hittills, säger Patrik Spång, creative director på Jerlov.

Kampanjen, som startade i förra veckan, kommer att gå ett par veckor.

Vad är målet med kampanjen?
– Som tidigare är det att få fler bilister att åka kollektivt. Men vi vill även ge alla dem som redan åker med Västtrafik en fet klapp på ryggen och få dem att sträcka på sig lite extra. De ska känna att de gör något bra, säger Patrik Spång.

Fyra av totalt fem visor som används i radioreklamen kommer från Alice Tegnér. Det är bland annat ” Ekorr'n satt i granen” och ”Mors lilla Olle”. För att använda dessa visor var reklambyrån tvungna att söka tillstånd. Den femte visan är ”små grodorna”. För den behövdes inga tillstånd.
– Det tog sin tid att söka tillstånd både för att få ändra i texten och att få spela dem i radio. Vi hade velat använda visor av Evert Taube också men där blev det ett nej, säger Patrik Spång.

Kampanjen kommer att gå i hela västra Götaland och Kungsbacka.

Hur mycket lägger ni per år på marknadsföring?
– I ren reklam cirka 15 miljoner kronor. Sedan finns det ett gränsland med information om nya linjer och liknande, räknar man in allt så hamnar budgeten på över 20 miljoner. För just den här kampanjen har vi en budget på cirka 3,5 miljoner kronor, säger Per Nyrenius, marknadschef på Västtrafik.

Tror du att ni kommer att få en direkt effekt av den här kampanjen?
– Ja det tror jag men det är alltid svårt att säga. I ökat resande får vi nog se en viss effekt. Målet är att 30-40 procent ska uppge att de blivit mer intresserade av att resa kollektivt, säger Per Nyrenius.

Lyssna på radioreklamen

Lyssna på radioreklamen

Västtrafik

Byrå: Jerlov
Arbetsgrupp: Patrik Spång copy,  Ola Lundin  ad, Sofie Adolfsson original, Camilla Westerlind produktionsledare, Mats Holmstrand projektledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.