Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Miljonkampanjen misslyckas

Publicerad: 17 Januari 2011, 10:00

10 miljoner kronor. Så mycket lade Försvarsmakten på sin rekryteringskampanj till det nya soldatyrket i höstas. Trots det misslyckas Försvarsmakten med sina rekrytering, skriver Svenska Dagbladet idag.


Ämnen i artikeln:

DDBFörsvaret

Försvarets origamikampanj av DDB.

I höstas startade rekryteringen för det nya soldatyrket. Försvarsmakten lade en 10-miljonerssatsning på en kombinerad webb- och dr-kampanj gjord av DDB Stockholm. Ett gigantiskt origami-dr skulle locka till en Wii-sajt på webben där besökaren kan avgöra om han eller hon ”har det som krävs”

-     Det är lite Wii-känska över det. Det är en blandning av konditionsträning och stressövningar, säger Fredrik Svahn, marknadschef för Försvarsmakten, till Resumé inför kampanjens lansering.

-      Man får själv bedöma om man har vad som krävs. Det syftar som tidigare till att det ska bli en rolig grej att dela på facebook. Vi hoppas förstås på en viral effekt, säger Fredrik Svahn.

Ovisst är om kampanjen hade effekt. Men i vart fall inte i antal kontrakterade soldater vid årsskiftet. Enligt SvD var Försvarets mål att ha 5300 soldater och sjömän anställda nu vid årsskiftet 2010-2011. Men enligt samma tidning finns bara drygt en tredjedel, 1950 sjömän och soldater anställda.

Den   första ansökningsperioden startade i september. Försvaret har som mål att anställa 4000 personer om året till det nya soldatyrket.

- Vi ska lägga mycket tid på uppföljning för att lära oss om målgruppen inför framtida kampanjer, sade Fredrik Svahn till Resumé inför kampanjstart augusti.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

DDBFörsvaret

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.