Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 14 februari 2011, 13:30
Kommunikationskoncernen Intellectas köp av varumärkesbyrån Rewir är inte den enda affären som leder till höga kostnader för Intellecta. Köpet av tryckeriföretaget Ekotryck Redners kan ge en nästan lika hög prislapp: 115 miljoner. Reklambyrån Hilanders däremot en betydligt lägre – drygt 30 miljoner.
Ämnen i artikeln:
Springtime-Intellectatruetrue2020-02-01T16:49
Resumé nr 5 2011
I förra veckan avslöjade Resumé att Intellectas köp av Rewir gav de fyra ägarna sammanlagt 132 miljoner. Merparten av dem – 85 miljoner – går till grundaren Stefan Ölander. Men affären med Rewir är inte den enda där Intellecta har förbundit sig till en tilläggsköpeskilling beroende på de köpta företagens resultat.
Intellectakoncernen har två ben: tryckeri- och logistiktjänster och konsultverksamheten. Under 2008 köptes Ekotryck Redners AB.
Vid köpet fick tryckeriets ägarbolag Graphic Consulting AB 50 miljoner kontant och 15 miljoner i Intellectaaktier.
Men tryckeriet uppvisar till skillnad från många andra i branschen god lönsamhet. Om nuvarande vinstnivåer behålls blir det ytterligare minst 50 miljoner i tilläggsköpeskilling under 2013. Totalt skulle det betyda en prislapp på 115 miljoner.
Säljarbolaget Graphic Consulting ägs via ytterligare ett bolag till 60 procent av Johan Stålhäll och 40 procent Peter Redner. Båda är verksamma i Ekotryck Redners AB.
Lika bra har det inte gått för b2b-byrån Hilanders som Intellecta också köpte under 2008.
Hilanders gjorde 2009 ett negativt resultat på 5,9 miljoner kronor.
Vid köpet betalade Intellecta strax över 17 miljoner kontant till de fem delägarna i Hilanders. Med en positiv uteckling (i nivå med resultaten 2007 och 2008) kan delägarna i bästa fall räkna hem ytterligare 10–15 miljoner under 2012.
Eventbyrån Bodén & Co köptes av Intellecta i oktober förra året. Vad Intellecta har gett för bolaget har ännu inte redovisats.
Intellectas största ägare är också delägare i det skandalomsusade MediaAnalys. Företaget, som säljer sökordsoptimering, har 55 ärenden i tingsrätten med stämningar av kunder.
Gunnar Mannerheim, ordförande i Mannerheim Invest, är Intellectas största delägare med 29,5 procent av aktierna.
Genom en affär hösten 2010 köpte Mannerheim Invest via sitt delägarskap i ShortCap de 51 procent av MediaAnalys som tidigare ägdes av Getupdated för 32 miljoner.
Storägare i ShortCap är Mannerheim Invest och Gota Media. Gota Media äger också båda tidningarna i Kalmar, där MediaAnalys bedriver sin verksamhet.
I höstas avslöjade Östran i Kalmar att anställda på MediaAnalys får ”böta” 50 000 kronor om de börjar jobba för en konkurrent.
Resume.se har också avslöjat att MediaAnalys har 55 ärenden i tingsrätten med krav från kunder. År 2009 omsatte MediaAnalys 34,4 miljoner kronor och gjorde en knapp miljon i vinst.
Janne Sundling
Ämnen i artikeln:
Springtime-Intellecta