Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Miljöskadliga reklamkanaler skadar varumärket

Publicerad: 22 februari 2013, 10:03

Claudia Rademaker

Mediets miljökonsekvenser har betydelse för hur kunderna uppfattar ett varumärke. Det visar en ny avhandling från Handelshögskolan i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

ReklamHandelshögskolan

Konsumenters uppfattning om hur skadligt för miljön ett reklammedium är har konsekvenser för kommunikationens effektivitet. Det visar en ny avhandling signerad Claudia Rademaker, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Att använda papper i sin marknadsföring bidrar till skövling av träd, medan digitala försändelser förbrukar energi. När en annons placerats i ett medium som uppfattas som mer miljöskadligt än andra typer av reklammedier påverkas företagets reklam, varumärke och produkter på ett negativt sätt.

Att dagens konsumenter i allt större utsträckning bryr sig om miljön, har lett till att de även efterfrågar mer miljövänliga produkter.

Tidigare forskning har visat att företag som marknadsför en produkt med en grön profil har en konkurrensfördel jämfört med företag som inte gör så.

Dock verkar inte företag som framhåller en miljömedveten profil, bry sig mer än andra om att använda gröna reklamkanaler för sin marknadsföring.

– Fokus läggs snarare på budskapet som ska kommuniceras än på reklamkanalen det marknadsförs igenom, säger Claudia Rademaker till Resumé, och tillägger att dagens marknadsföringsmodeller inte heller tar hänsyn till valet av mediekanal.

Claudia Redemaker lyfter också frågan om hur miljövänlig konsumenternas ständiga uppdateringar till de senaste elektronikprylarna egentligen är.

– Idag har mobiler en ganska kort livslängd och konsumenter byter ofta ut sin mobil mot en nyare modell. 80 procent av dessa produkter återvinns aldrig.

Enligt Claudia Redemaker är det svårt att säga vad som är mest miljöskadligt. Problemen är långt ifrån lösta, men en av förklaringarna till det kan vara otydlig information.

Genom en motion till rksdagen år 2010 försökte miljöpartiet få till en lag mot oadresserad direktreklam. I och med sin nya avhandling hoppas Claudia Rademaker att frågan ska komma upp i ljuset  igen.

Linda Myrin

Ämnen i artikeln:

ReklamHandelshögskolan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.