Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Milka hakar på retrotrenden – återupplivar 20 år gammalt koncept

Publicerad: 10 Januari 2019, 08:55

I samband med lanseringen av "Patamilka" tar Milka fram det murmeldjur som legat vilande som reklamsymbol i 20 år. I samarbete med byrån Buzzman släpper man ett nytt reklamkoncept som är en omarbetning av varumärkets film från 1999.


Ämnen i artikeln:

Reklam

På den franska marknaden är det ett klassiskt reklamögonblick när Milkas murmeldjur
drar av foliet från Milkas chokladkaka. Den kultförklarade reklamfilmen gick upp 1999 överraskades en hajkare över djuret med chokladen, men sedan dess har reklamkaraktären lyst med sin frånvaro.

I veckan lanserade Milka produkten "Pantamilka" med en film som är i det närmaste identitisk med sin förlaga. Där är murmeldjuret, alpstugan och schweiziska betesmarker, maskiner som producerar choklad, samma musik, samma slutreplik och en vibb av 1990-tal. Skillnaden är att för 20 år sedan satt murmeldjuret med chokladkakan i dag är det en liten pojke som brer chokladkräm på en bit bröd.

Bakom reklamfilmen ligger regissören Hervé de Crécy och byrån Buzzman. Filmen går digitalt såväl som i traditionell tv.

Att återuppliva gamla koncept har blivit något av en trend, inte minst på den svenska marknaden där bland annat Skellefteå Kraft, Gevalia och Pantamera valde att gå tillbaka under fjolåret. BMW:s senaste reklamfilm för den amerikanska marknaden är ett annat exempel.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.