Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Milkos reklam anmäld till KO

Publicerad: 25 februari 2009, 10:48

Milko bytte 2008 byrå från Blomquist till United Power och sjösatte ett nytt koncept som fokuserade på att företaget har lokalt producerade produkter. Nu har den första kampanjen anmälts till Konsumentverket.


Milkos nya strategi sträcker sig över de kommande tre åren. En del består i att lyfta Milko genom att positionera företaget som det lokala mejeriet. Kampanjtemat är ”Kärlek är närhet”. En annan del var lanseringen av ”landskapsmjölk”.

Men tilltalet har nu lett till en anmälning till konsumentverket. Enligt anmälaren är reklamen vilseledande då ytan som Milko hänvisar till täcker en alltför stor del av Sveriges totala yta och därmed inte kan betraktas som lokal.
”Milko vill med denna reklam göra sken av att mjölken kommer från min trakt och framför allt från mitt landskap, det vill säga närproducerat. När man frågar Milko var mjölken kommer ifrån så kan dom inte garantera annat än att den kommer ifrån ett specificerat område på hela 72 821 kvadratkilometer. Att kalla detta för från trakten är att vilseleda konsumenterna.”

Milko uppger i sin marknadsföring att deras landskapsmjölk endast är från det landskap som anges på förpackningen.
”Vi garanterar att de olika förpackningarna innehåller bara mjölk från det specifika landskapet/landskapen.” ”Vi särhåller mjölkråvaran från övrig mjölkråvara, hela vägen från gården till förpackningen.”

– Vi har verkligen fog för det här. Vi har varit väldigt tydliga i alla annonsering med vad som gäller och att vi verkligen har mjölk från till exempel Värmland om det står så på paketet. Vi har haft en stor lansering som det har varit bra tryck på och det har märkts på våra konkurrenter. Det här är verkligen något konsumenterna efterfrågar och hittills har vi haft väldigt bra respons på både produkten och marknadsföringen, säger Lena Holmestig, kommunikationschef på Milko.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.