Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Millennials mer mottagliga för korta reklamfilmer

Publicerad: 5 April 2016, 11:47

Korta reklamfilmer är det som gäller, åtminstone om du vill nå ut till den unga skaran. Det visar en ny undersökning som YuMe och IPG Media Lab har gjort.


Ämnen i artikeln:

ReklamfilmMillennials

I och med förändrade videovanor bland konsumenterna förändras även videoreklamen. Undersökningen som har gjorts av YuMe och IPG Media Lab visar att konsumenterna numera är mera mottagliga för kortare reklamklipp. Det här resultatet stämmer särskilt bra in på så kallade millennials och enligt undersökningen har unga personer lättare att komma ihåg reklamen om den är kortare.

– Undersökningen visar att kortreklam är effektivt när det gäller hågkomst, särskilt hos millennials, men att det krävs 15 sekunder eller mer för att verkligen få genomslag och påverka en mottagare, säger Paul Neto, forskningsdirektör på YuMe, i ett uttalande.

Kortare reklamklipp är alltså inte alltid det rätta svaret. Videoreklam måste anpassas efter målgruppens ålder och vem mottagaren är.

– Undersökningen visar inte bara att marknadsförare bör tänka sig för när det gäller hur de använder olika reklamfilmslängder, utan den visar också att det inte finns en standardlösning för alla mottagare, säger Kara Manatt, forskningansvarig, IPG Media Lab. Vi måste vara mer nyanserade och anpassa reklamen beroende på målsättning och vem mottagaren är.

Enligt undersökningen kan till exempel kortare reklam med fördel fungera som en snabb påminnelse för etablerade varumärken, medan längre reklam passar för att informera om nya varumärken.

Det man har undersökt är effektiviteten av reklamfilmer beroende på hur långa de är, vilken enhet de visas på och målgruppens ålder. 10 000 amerikanska konsumenter deltog i studien där de fick se reklam från fem olika varumärken: Charles Schwab, Hotwire, Jeep, Miller Lite och TV Land. Innehållet var sådant som deltagarna normalt brukar ta del av, och innan innehållet visades fick de se en slumpvis utvald reklamfilm på 5, 10, 15, 30 eller 45+ sekunder.

Louise Lindberg


Ämnen i artikeln:

ReklamfilmMillennials

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.