Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mindshares sköna stortriumf

Publicerad: 6 november 2009, 09:43

Mindshare är den stora 100 wattarvinnaren bland mediebyråsidan. Byrån vinner lika många priser som F&B och Åkestam Holst. Och samma valörer som Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Mindshare100-wattaren

Sara Nordström.

Mediebyrån Mindshare vann igår en 100 wattare för Nike med Scholz & Friends, en 75 wattare för SEB med Storåkers och en 50 wattare för GB med Klirr. Det gör att byrån landar på samma poäng som Åkestam Holst.

Bara F&B kan ståta med ett finare resultat: samma antal priser med med priset för långsiktig varumärkesvård för Systembolaget som den finaste fjärden i galahatten.

– Vi var den enda nominerade mediabyrån. Vi hade fyra nomineringar och vann  på tre av dem, säger Sara Nordström, pr-ansvarig på Mindshare.

Hon anser att de har lika står del i belöningen för kampanjerna som reklambyrån:

– Vi har varit huvudbyrå på samma sätt som reklambyrån och haft lika stor del i det kreativa arbetet. Vi har en kreativ avdelning precis som reklambyrån har en kreativ avdelning. Det är precis samma sak, fast vi tar vårt avstamp i media och medierelaterade frågor. Det är tydligt att det finns en grunduppfattning i branschen att reklambyrån jobbar kreativt och mediebyrån förmedlar media. Det är inte så vi jobbar på Mindshare.

Att inte fler mediebyråer är med och tävlar i 100-wattaren tycker hon är synd.

– Vi jobbar med effektivitet dagligen men har inte varit lika duktiga på att tävla i den här tävlingen som reklambyåerna.

Varför inte?
– Det finns fler anledningar. En anledning till att inte fler mediebyråer tävlat i år kan vara att de inte haft lika stor del av det kreativa arbetet som vi har haft. En annan är kanske att man inte slår sig för bröstet tillräckligt. En tredje är att man kanske inte har så bra samarbete med reklambyrån. Det krävs ett gott samarbete för att nå bra effekt.

Ett bra samarbete är dessutom en förutsättning av fler orsaker. Det finns ofta en rivalitet om kunden mellan de olika byråerna som har ett konsultuppdrag för en annonsör. En prestiglös och generös relation får ses som en förutsättning för att kunna tävla tillsammans. Det anser Sara Nordström att  Mindshare har med de byråer de tävlat med i 100-wattaren.

Bör fler mediebyråer satsa på att tävla aktivt i 100-wattaren?
–  Ja, verkligen. Alla relevanta och särskiljande aktiviteter som mediebyråer gör ska också bedömas och premieras, säer Sara Nordström.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Mindshare100-wattaren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.