Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mini går in i Slussen-debatten

Publicerad: 28 januari 2015, 14:10

Bild ur Minis film om Slussen.

Planerna på en upprustning av Slussen i Stockholm är kantade av infekterade bråk. Nu ger sig bilmärket Mini in i debatten. I deras förslag, som presenteras via Facebook och på en egen sajt, är det bilkörningen som står i centrum. Åtminstone till en början. Bakom kampanjen står Lowe Brindfors.


"Gång på gång är det fotgängarnas, cyklisternas och kollektivtrafikens intressen som lyfts fram och tillåts sätta agendan. Men att Slussen, med sina fantasifulla trafiklösningar, väldoserade kurvor och kittlande nivåskillnader, är en av Stockholms roligaste plaster att köra bil på talas det tyst om".  

Så inleder Mini sin programförklaring på den nya kampanjsajten Vägval Slussen, där de detaljerat berättar om sitt egna förslag. I deras vision av det nya Slussen är det bilen och körglädjen som tillåts breda ut sig över området mellan Södermalm och Gamla Stan.

I en film kan besökarna uppleva hur det skulle kännas att köra igenom den stora trafikrondellen med enorma viadukter som föreslås. Besökarna uppmanas också att gå med i Facebook-sidan för att komma med egna tankar om det framtida Slussen.

Men i avsnittet "Därför gör vi det här" backar sedan Mini från sina proklameringar.

"Nej, vi vill inte bygga fler vägar vid Slussen. Om sanningen ska fram är vi rätt trötta på alla turer kring bygget. Och även om vi tycker körglädje är viktigt så vill vi inte främja den på bekostnad av ytor för fotgängare och cyklister. Men vi vill gärna höra vad du tror om framtidens stad, och vilken roll bilen kan tänkas ha i den".  

Minis reklambyrå är Lowe Brindfors. Resumé har hittills utan framgång sökt kreatörerna bakom "Vägval Slussen".

Arbetsgrupp:
Kreatör: Tim Scheibel
Kreatör: Mårten Forslund
Projektledare: Magnus Wretblad
Planner: Oscar Erlandsson
Produktionsledare: Lisa Sandwall
Design: David Drew
Design: Tom Eastland
Design: Rasmus Sjöborg
Original: Jeanette Andersson
Original: Richard Grönlund
Chief Creative Officer: Calle Sjönell
Modellbyggare: Lova Strindberg
Film: C2

Se filmen här:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.