Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mini-Vader prisas

Publicerad: 8 december 2011, 07:36

Vinnarna av engelska kreatörsmagasinet Shots nya pris har utsetts.
De kan ge en föraning om vem som plockar hem flest reklampriser nästa år.


Shots är magasinet för de mest initierade i reklambranschen och är inriktad på
film.
I varje nummer presenterar och recenserar Shots det senaste och bästa.
De här bidragen har utgjort en lång shortlist för nya Shots Awards.
En jury bestående av reklamkreatörer, regissörer och produktionsbolagsfolk har närstuderat årets bidrag. Bedömt både kreativ höjd och teknisk nivå. Ende svensk i juryn var Patrick Gardner på Perfect Fools.
Kategorierna skiljer sig något från de traditionella priserna. Shots har valt bort printreklam men har desto bredare bevakning av produktionsbolagen.
År ets bästa tv-reklam blev redan prisade The Force av Deutsch LA och
produktionsbolaget Park Pictures. Trots att den setts av miljoner och åter
miljoner fortsätter den att vara populär. Juryn konstarar att konkurrensen var tuff, The Entrance för Heineken och Born of Fire för Chrysler, så står Mini-Vadar ut.
Bästa interaktiva kampanj blev The Witness gjord av Jung von Matt/Spree
Berlin. En så kallad transmedial thriller där tittarna befriades från bildskärmen.
I stället deltog de aktivt i The Witness med en gps och smartphone över hela Berlin.
Bäst ”branded” kortfilm blev den långa episka trailern för tv-spelet Dead
Island av produktionsbolaget Axis Animation.
Publikens pr is gick till Out Dance Kylie för Xbox gjord av McCann Erickson och 2AM.

Årets byrå: Wieden + Kennedy Portland (Nike, Old Spice, Chrysler)
Årets Produktionsbolag: MJZ Los Angeles (Old Spice, Dove, Call of Duty)
Årets postproduktionsbolag: MPC London
Årets regissör: Lance Acord (The Force)
Årets nya regissör: Will Studd och Ed Patterson, Sumo Science. (The Dot för Nokia).
Årets Editor: Paul Hardcastle

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.