Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Minibyrån tar hem Cervera

Publicerad: 31 augusti 2009, 13:09

Cervera har valt två­manna­byrån Mikaela & Helena som ny reklam­byrå. Uppdraget är att skapa ett helt nytt kommunikationskoncept till bolaget som växer kraftigt.


truefalse

Två blir tre. Helena Helsing Mork, Ulrika Almquist och Mikaela Friberger ska jobba med Cervera. Foto: Andreas Elgstrand

Nya butiker, ny butiksinredning och nytt kommunikationskoncept. I mitten av september lanseras Cerveras nya giv efter att de köpt upp konkurrentens Dukas butiker sedan Duka gick i konkurs i våras. Mikaela & Helena, som för Cerveras räkning har förstärkt sin organisation med projektledaren Ulrika Almquist, vann en pitch på fyra byråer i juni och började jobba med uppdraget strax före semestern.
Marknadschefen Carina Ekdahl har varit på Cervera sedan förra hösten men på sin nuvarande post sedan i mars.
– Jag träffade både traditionella byråer och andra konstellationer. Mikaela & Helena hade den bästa idén, motiverar hon sitt val.

Valet blev inte svårare av att hon en gång jobbade på Rififi och därmed kände Helena Helsing Mork sedan tidigare. Hon ser en fördel i att ha en liten reklambyrå som partner.
– Vi blir närmare varandra och det är viktigt för mig.
Uppdraget som trion har är att skapa ett långsiktigt varumärkeskoncept som Cervera kan växa i. Detta ska också synkroniseras med kedjans nya butiksinredning, som dock görs av en annan byrå.
– Vi ska få ihop Cervera och Duka till ett, göra ett enhetligt kommunikations­koncept för hela företaget, säger Ulrika Almquist.
– Och hitta idéer i form och språk som skiljer sig från andra, säger Mikaela Friberger, ad.

Hur stort uppdraget blir är inte klart än. Men det är en mångårig process att sätta ett nytt koncept för en butikskedja.
– Det är stort. Vi har gans­ka nyligen blivit av med Com Hem så för oss är det en jättebra kund, säger Helena Helsing Mork, copywriter.
– Kvantitetsmässigt är det vår största kund och vi lägger mycket tid och engagemang på dem.
Carina Ekdahl bekräftar att uppdraget är långsiktigt.
– Vi vill jobba med dem i flera år framöver för att bygga det här varumärket. Det gör man inte i en handvändning.
Hittills har Cerveras reklambudget varit mycket modest. Carina Ekdahl sammanfattar den i fyra kataloger om året. Men i och med offensiven och köpet av Dukas butiker har ägaren Hakon Invest skjutit till pengar för marknadsföring och ombyggnaden av butikerna. Den 17 september är det premiär för det nya konceptet. Då kör Cervera en annonsoffensiv med helsidor i dagspress för att ”skapa spring i butikerna”, enligt Carina Ekdahl. Dess­utom blir det en webbsatsning med internetbutik.
– Cervera har aldrig jobbat med digitala medier förut. Men nu vill vi göra Cervera till det självklara valet när man har vuxit ur sitt start­paket från Ikea.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.