Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 17 september 2014, 08:46
ATG:s minihäst Vinnie har charmat tittarna och har snabbt nått över en miljon visningar på Youtube. På fredag kommer Åkestam Holsts uppföljning som regisseras av Felix Herngren.
"Vinnie The Dreamer" har idag 1 063 184 visningar på Youtube. Filmen lades upp den 15 augusti och nådde en miljon visningar den 5 september, endast 20 dagar senare.
En sällsynt framgång för reklamfilmer på den svenska marknaden enligt Youtubes medieansvarige Peter Nordlöv.
– Det som gör Vinnie intressant är att han skapat ett stort engagemang hos svenska folket. Ett starkt tecken på att filmen engagerar är att snittiden på varje visning är en minut och 18 sekunder, på en film som är 1:40 lång. Det har vi aldrig sett förut.
I den första av Åkestam Holst och Felix Herngrens filmer fick tittarna se Vinnie födas och påbörja sin långa resa mot sin dröm, att bli en travhäst, trots sin storlek. På Facebook och YouTube har flera kommentarer visat ett starkt engagemang för den lilla hästen och en förväntan på att följa hans resa under hösten.
– Jag har aldrig sett ett sådant engagemang förut, många mejlar oss för att få en affisch med Vinnie eller för att få träffa honom. Annonser sätts upp i stall över hela Sverige. På kort tid har han fått stjärnstatus. Det ska bli roligt att fortsätta berätta hans historia, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG i en kommentar.
Arbetsgrupp
Huvudbyrå: Åkestam Holst Projektledare: Magnus Hamberg Planner: Henrik Sjödin Art director: Jesper Holst, Emelie Lundin Copy: Mark Ardelius, Cecilia Flygt Högberg Produktionsledare: Ikka Norberg Byråproducent: Leila Widgren Digital producent: Alex Picha Digital strateg: Anna Lundeborg Mediabyrå: MEC Account director: Niklas Andreason Social media executive: Carl Jernberg Produktionsbolag: FLX Regissör: Felix Herngren, Bill Schumacher Exekutiv producent: Cornelia Opitz Producent: Sandra Fohlin CGI: FIDO Post production: Chimney Pot Klippning: Johan Kjellberg, Thelma&Louise Foto: Alexander Crispin Digital produktionsbyrå: The Brewery PR-byrå: Hero Kommunikation Kundansvarig: Mårten Lundberg Seniorkonsult: Anna Cedergren Projektledare: Tomas Fyhr Sociala medier expert: Martina Olsson Produktionsledare: Jens Öhgren Musik: Adam Nordén