Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ministern besökte Åkestam Holst: ”Reklambranschen spelar stor roll för Sverigebilden”

Publicerad: 27 mars 2018, 12:51

Petronella Panerus, Mikael Damberg, Lisa Adamsson och Magnus Jakobsson.

Under tisdagen gjorde näringsminister Mikael Damberg (S) ett arbetsplatsbesök på Åkestam Holst för att ta del av vad som ligger bakom prisregnet.


Ämnen i artikeln:

Mikael DambergÅkestam HolstReklam

Titt som tätt dyker regeringens ministrar upp med bygghjälmar, i sjukhusmiljöer eller på förskolor i arbetsplatsbesök som ofta fångas upp av svenska medier. I dag besökte näringsminister Mikael Damberg (S) och hans stab Sveriges mest prisbelönta reklambyrå det senaste året, Åkestam Holst.

– Åkestam Holst har ju haft ett väldigt starkt år bakom sig som kröntes med att de tilldelades priset "International Agency of the Year" av reklammagasinet AdWeek. I förra veckan fick de också mest nomineringar i Guldägget vad jag förstår. Reklambranschen är en spännande värld där det händer oerhört mycket just nu. Digitaliseringen har breddat branschen mot andra sektorer och det sker också en intressant utveckling där byråerna hjälper sina kunder att skapa värden som är större än själva kärnaffären, men som bidrar till lönsamhet, säger Mikael Damberg till Resumé.

– Det finns en bild av reklambranschen att verksamheten är väldigt kopplat till försäljning. Men varumärkesbyggande i dag är så mycket mer. Företag måste i en högre utsträckning visa vad de står för och det har visat sig finnas ett starkt samband mellan värdeskapande och ekonomisk tillväxt. Digitaliseringen gör att reklambyråerna jobbar på platser i näringslivet som de inte gjorde för ett antal år sedan. Titta bara på en sådan sak som projektet Humanium.

Besöket på Åkestam Holst varade i en dryg timme under tisdagseftermiddagen. Mikael Damberg guidades runt av byråns vd Petronella Panerus och fick även bekanta sig med de andra byråerna i NOA-nätverket. Som näringsminister har han tidigare under mandatperioden hunnit bekanta sig med startupindustrin, musikbranschen och dataspelsbranschen.


– Kreativa näringar spelar stor roll för Sverige, inte minst som ett skyltfönster mot världen. Trots att Sverige är ett relativt litet land så gör vi kommunikation i världsklass och står oss starka i konkurrensen.

Hur bidrar reklambranschen till att lyfta Sverige som exportnation?
– Reklambranschen spelar en central roll i en modernare och mer innovativ Sverigebild, vid sidan av det industrisamhälle som många fortfarande förknippar med Sverige. Reklamen har kraft att tillföra djupare värden här och visa designlandet Sverige.

Nyligen kom förslaget om ett förbud mot sexistisk reklam på vissa utomhusytor i Stockholm. Hur ser du på förutsättningen för en lagstiftning på riksnivå här?
– Det är en fråga som diskuteras löpande och vi behöver komma till rätta med diskriminerande budskap i det offentliga rummet. Med det sagt är det i dagsläget branschens självreglering som hanterat det här. Men det här är garanterat en fråga vi kommer att återkomma till.

Mikael Damberg har inte tagit del av Resumés granskning kring stressen i kommunikationsbranschen, men han diskuterade arbetsbelastningen med representanterna från Åkestam Holst.

– Jag har förstått att Åkestam Holst är en byrå som värdesätter att medarbetarna ska kunna prestera, men samtidigt ha ett liv med allt vad det innebär. Min bild är att det är en bransch med många duktiga människor där många vill göra bra ifrån sig och att många jobbar väldigt hårt. Att sätta kulturen högt är en framgångsfaktor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.