Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ministern prisad av Komm

Publicerad: 16 November 2011, 16:03

Handelsminister Ewa Björling och Komms styrelseledamot Lars Axelsson strålade i kapp i samband med att ministern fick ta emot Bengt Hanser-stipendiet.

Foto: Björn Elgstrand

Handelsminister Ewa Björling, M, är årets mottagare av Bengt Hanser-stipendiet. Hennes mål är att exportera svensk reklam och arbetet är redan i full gång.


Ämnen i artikeln:

Lars AxelssonBengt Hanser-stipendietEwa Björling

I våras slog Ewa Björling fast att den svenska kommunikationsbranschen ska bli en av de stora exportnäringarna framöver. Det har Komm tagit fasta på när de delar ut årets Bengt Hanser-stipendie.
– Vi såg att de kreativa näringarna växte i exporten när alla andra näringar hade problem under finanskrisen. Då blir det naturligt för oss att satsa på bland annat reklam, pr och kommunikation, säger Ewa Björling.

Hennes mål är att fördubbla Sveriges export till 2015 och då ska de kreativa näringarna vara en viktig del av tillväxten. För att lyckas ska regeringen försöka hjälpa de svenska aktörerna inom bland annat kommunikationsbranschen att ta för sig utomlands. Men exakt hur hjälpen kommer att se ut är ännu inte klart. Det ska hon resonera sig fram till i samråd med utvalda företrädare.
– Vi vill hålla företags­delegationer runtom i världen med olika teman för de kreativa näringarna. Men är det någon bransch som det är svårt att göra detta med så är det reklam-, pr- och kommunikationsbranscherna. Det är lite tufft för mig som minister att säga att jag ska promota er i världen, när det är just det som branscherna lever på. Jag får ha en lite annan ­approach.

Hur tänker du gå till väga?
– Jag känner ett antal människor i branschen som jag ­litar mycket på. Dem tänker jag dra ihop till djupare samtal kring vad de tror är det bästa sättet för det statliga främjandet att bidra. Det är kanske inte den traditionella hjälpen, till exempel att man drar ihop till ett stort främjar­event utomlands, som de behöver. Jag vill i stället ta reda på vad de faktiskt behöver.

Är det en stor utmaning för dig?
– Det är en riktigt stor utmaning måste jag säga. Den största av alla inom de kreativa näringarna.
Ewa Björlings mål är också att bli bättre på att förmedla budskapet att Sverige nyligen utsågs till världens mest krea­tiva land och att våra kommunikationsbyråer ligger i framkant.
– Det är många som tittar på Sverige och då gäller det att hugga på det och dra till sig världens blickar, säger hon.

Komms styrelseledamot Lars Axelsson, som delade ut stipendiet på utrikesdepartementet, menar att handelsministerns ambitioner är väldigt viktiga för hela branschen.
– Det har gjorts flera försök till att försöka lyfta frågan kring hur viktigt det är för hela näringslivet att begripa kommunikations- och varu­märkesfrågorna. Bara genom att Ewa Björling är ute och pratar om varumärken och kommunikation i det här perspektivet hamnar frågan mycket högre upp på agendan. Det visar på vikten av vad vår bransch kan göra i ett större perspektiv.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.