Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Ministern: ta ert ansvar

Publicerad: 25 Januari 2011, 13:39

Läkemedelsreklamen har varit en het potatis de senaste veckorna. Nu kommer ny kritik från Göran Hägglund (KD), som manar branschen till skärpning. Annars hotar han med regeländringar.


Ämnen i artikeln:

Göran HägglundIprenGarbergs

SvD har i flera artiklar kartlagt försäljningen av receptfria värktabletter och funnit stora brister. Även reklamen för värktabletterna har satts under lupp. Tidningens genomgång visar att reklamen för de fem största värktabletterna har fällts 35 gånger. Rekordmånga av dessa dök upp under 2010.

Kritiker hävdar att potentiellt hälsofarliga produkter marknadsförs med hjälp av humor. Ipen-mannen som görs av Garbergs är ett exempel på just det. Men det finns ännu inga lagar på området. Åtminstone inte än.

– I Sverige finns en tradition där reklam ofta bygger på humor och det har slagit igenom även i reklamen för läkemedel. Jag vill verkligen mana branschen att ta ansvar och visa återhållsamhet i det här fallet, annars kommer det att höjas röster om regeländringar som kanske inte begränsar sig till just den här frågan, säger Göran Hägglund till Svenska Dagbladet.

Resume.se har varit i kontakt med reklambyrån Garbergs, som i sin tur hänvisar till kunden Johnson & Johnson.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.