Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ministrarna som blir Bjurströms nya mål

Publicerad: 3 oktober 2014, 10:33

Jessica Bjurström.

Komm-vd:n Jessica Bjurström har redan bestämt sig för vilka ministrar i Stefan Löfvens regering som hon tänker fokusera på. Först och främst är det näringsminister Mikael Damberg som gäller, men även kulturminister Alice Bah Kuhnke. Hon tror också på att närma sig konsumentminister Per Bolund och gymnasie- och kunskapslyftminister Aida Hadzialik.


Ämnen i artikeln:

Mikael DambergPer Bolund

– Våra byråer måste bestå av människor som speglar den verklighet som vi lever i. Vi måste börja redan på gymnasiet. Då känns det bra att vi har fått en gymnasie- och kunskapsminister, säger Jessica Bjurström.

Hon har tidigare ägnat mycket energi åt att bygga en relation med Sveriges dåvarande handelsminister Ewa Björling.

Denna gång väljer hon att inte lägga alla ägg i en och samma korg, utan ska satsa på fyra ministrar där gymnasie- och kunskapslyftminister Aida Hadzialik är en av dessa.

Komm driver bland annat projektet HR2020 för att skapa en mer jämställd bransch – målet är att ha nått dit år 2020.
– Jag kan bara konstatera att det är beklagligt att vi inte har kommit längre. Människor söker sig till sådant man känner igen sig i och vår bransch är fortfarande alldeles för homogen och snäv, säger Jessica Bjurström.

Hon uppger också att en ytterligare måltavla  är den nya kulturministern Alice Bah Kuhnke.

– Jag är vansinnigt glad över att hon har blivit kulturminister. Hon har arbetat ihop med Lisa Lindström på Doberman. Hon kan våra frågor och förstår våra utmaningar, säger Jessica Bjurström.

Hon är dock tveksam till om det är just Alice Bah Kuhnke som hon ska lägga mest energi på av ministrarna – Alice Bah Kuhnke får bland annat ansvara för att hantera mediefrågor i och med hennes övergripande ansvar för demokrati och kultur.

– Jag ifrågasätter om hon har det helikopterperspektiv som krävs. Det känns inte riktigt som att våra viktigaste frågor ligger hos kulturdepartementet, utan att jag tycker att det mer hamnar hos Närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Vi är ju en industri som ska tjäna pengar på vår kreativitet, säger Jessica Bjurström.

Hon sticker inte under stol med att medlemsföretagens frågor berör mediebranschen eftersom byråerna skapar kampanjer som i sin tur genererar annonsintäkter för mediehusen.

Målet är ändå inte att leverera pengar till media, resonerar Jessica Bjurström.

Hon tycker också att Sveriges nye konsumentminister Per Bolund kan vara intressant att närma sig.
– Vi på Komm talar mycket om hur branschen ska se ut i framtiden, säger Jessica Bjurström.

Men du låter lite besviken med andra ord?
– Jag är inte förvånad. Jag ser snarare att man får en delad vårdnad mellan Mikael Damberg och Alice Bah Kuhnke där kreativitetsindustrin får flytta mellan föräldrarna varannan vecka, säger Jessice Bjurström.

Hon uppger också att hon välkomnar ministrarna till Guldägget.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Mikael DambergPer Bolund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News