Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mio plagierar H&M i ny kampanj

Publicerad: 7 Januari 2008, 10:52

W_at’s _issing in Soho? Den grafiskt dubbeltydiga frågan ställde H&M när man lanserade nya butiker i New York våren 2001. När möbelkedjan Mio i vår ska lansera en butik i Stockholm upprepar man konceptet: What’s _issing _n Stockh_lm City?


Mios kampanj...

... och H&M:s kampanj.

Great minds think alike, brukar det ju heta.
Det var designkontoret Silver som tog fram koncept, grafisk design och copy för H&M i New York för snart sju år sedan.

Samma koncept har alltså nu dykt upp på Sveavägen. Även typsnittet är närmast identiskt.
Mios reklambyrå är Garbergs. Men Garbergs har inte varit inblandad i produktionen för Sveavägen, berättar projektledaren Pernilla Berg.

– Det är Mio själva som tagit fram konceptet den här gången, säger hon.

På designbyrån Silver noterar man med viss förtjusning att det lever upp för en andra gång.
– Det är mest smickrande, säger Ulf Berlin, vd och projektledare för Silver.

Resume.se har Christina Ståhl, vd för Mio, för en kommentar.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.