Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Miss Skinny-kampanjen en framgång”

Publicerad: 21 Januari 2014, 14:02

Miss Skinny-kampanjen som chockade många.

Frisk & Fri har sammanställt resultatet av den fejkade kampanjen ”Miss Skinny” som skapade en stor debatt i höstas. Bland annat har man lagt ut en summerande film på nätet.


Ämnen i artikeln:

Frisk & FriShoutMiss Skinny

Reklambyrån Shout och Frisk & Fri fick hård kritik för ”Miss Skinny”-kampanjen och tvingades försvara sig. Nu har de sammanställt det massiva genomslaget för Miss Skinny-kampanjen.  

Frisk & Fri nämnts i ett otal sammanhang, bland annat i Nyhetsmorgon i TV4, Aktuellt, Rapport, Metro, Aftonbladet, SvD, P1, P3 och P4. Den redaktionella räckvidden landar på över 8 000 000.

– För oss hade kampanjen två huvudsakliga syften. Samhället skulle börja prata om ätstörningar och fler skulle veta att vår förening existerar – en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa så många som möjligt, säger Hanna Kihlander, pressansvarig på Frisk & Fri i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi menar fortfarande, i likhet med de forskare och behandlare vi varit i kontakt under kampanjen, att det stora problemet är de tusentals bilder vi ser varje dag. Inte den enstaka bild vi kommunicerade under några dagar, säger Hanna Kihlander, pressansvarig i Frisk & Fri.

Enligt Frisk & Fri har kampanjen inneburit ett uppsving för organisationen. Fler har hört av sig för att hjälpa till och stötta Frisk & Fri ekonomiskt. Antalet nya betalande medlemmar har fördubblats jämfört med samma period föregående år.

Dessutom har Frisk & Fris långsiktiga mål som opinionsbildare också fått en skjuts, enligt Hanna Kihlander:

– Vid många tillfällen efter kampanjen har vi fått uttala oss i stora medier om ätstörningar, vikthets och modeideal. Nu senast i Expressen angående H&M:s plus size-modeller. På väldigt kort tid har vi blivit en auktoritet i frågan.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Frisk & FriShoutMiss Skinny

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.