Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 Januari 2014, 14:02
Miss Skinny-kampanjen som chockade många.
Frisk & Fri har sammanställt resultatet av den fejkade kampanjen ”Miss Skinny” som skapade en stor debatt i höstas. Bland annat har man lagt ut en summerande film på nätet.
Reklambyrån Shout och Frisk & Fri fick hård kritik för ”Miss Skinny”-kampanjen och tvingades försvara sig. Nu har de sammanställt det massiva genomslaget för Miss Skinny-kampanjen.
Frisk & Fri nämnts i ett otal sammanhang, bland annat i Nyhetsmorgon i TV4, Aktuellt, Rapport, Metro, Aftonbladet, SvD, P1, P3 och P4. Den redaktionella räckvidden landar på över 8 000 000.
– För oss hade kampanjen två huvudsakliga syften. Samhället skulle börja prata om ätstörningar och fler skulle veta att vår förening existerar – en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa så många som möjligt, säger Hanna Kihlander, pressansvarig på Frisk & Fri i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Vi menar fortfarande, i likhet med de forskare och behandlare vi varit i kontakt under kampanjen, att det stora problemet är de tusentals bilder vi ser varje dag. Inte den enstaka bild vi kommunicerade under några dagar, säger Hanna Kihlander, pressansvarig i Frisk & Fri.
Enligt Frisk & Fri har kampanjen inneburit ett uppsving för organisationen. Fler har hört av sig för att hjälpa till och stötta Frisk & Fri ekonomiskt. Antalet nya betalande medlemmar har fördubblats jämfört med samma period föregående år.
Dessutom har Frisk & Fris långsiktiga mål som opinionsbildare också fått en skjuts, enligt Hanna Kihlander:
– Vid många tillfällen efter kampanjen har vi fått uttala oss i stora medier om ätstörningar, vikthets och modeideal. Nu senast i Expressen angående H&M:s plus size-modeller. På väldigt kort tid har vi blivit en auktoritet i frågan.
Magnus Helander