Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mistubishi hävdade att SUV-åkare värnar om miljön –får rött ljus

Publicerad: 4 Februari 2020, 09:46

I reklamen påstår Mistubishi att konsumenten ”värnar om miljön” när de köper en SUV. En formulering som inte faller Konsumentverket i smaken. Nu slår verket ned på marknadsföringen som de anser vilseledande.


Ämnen i artikeln:

MitsubishiKonsumentverket

”Du vill åka bekvämt, känna dig trygg och värna om miljön. En riktig SUV med unik fyrhjulsdrift”.

Mitsubishis svenska bolag kritiseras av Konsumentverket för vilseledande reklam genom att hävda att en gör miljön en tjänst genom att köra SUV-modellen Outlander Plug-in-hybrid med laddhybridteknik. Konsumentverket anser att påståendet borde ha preciserats och det bedöms som knappast möjligt att styrka med tanke på bilars klimatavtryck.

Just formuleringen ”värnar om miljön” återkommer även på företagets hemsida och Konsumentverket anser att Mitsubishis marknadsföring därmed är vilseledande enligt marknadsföringslagens tionde paragraf och även otillbörlig (paragraf 8) 

”Konsumentverkets bedömning är att påståendena är vaga och ospecifika och ger intryck av att produkten inte har någon, eller endast en marginell, miljöpåverkan”, skriver Konsumentverket. 

Till Expressen säger Mitsubishis pr-chef Fanny Hellgren att de kommer att precisera formuleringen. 

”Vi nåddes i dag av denna information från Konsumentverket, och eftersom vi givetvis inte vill riskera att förvirra eller vilseleda konsumenter kommer vi att ändra eller precisera formuleringen i de marknadsföringskanaler där den används.”

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MitsubishiKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.