Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mitsubishi byter byrå igen

Publicerad: 20 mars 2009, 08:09

I februari 2008 valde Mitsubishi Zakrisson som reklambyrå. Nu har de bytt igen. Denna gång går bilföretaget till Morkman. – Zakrisson har varit vår taktiska byrå. Nu tar vi ett ordentligt tag om vår kommunikation, säger Niclas Larsered, marknadschef på Mitsubishi Motors.


Ämnen i artikeln:

Mitsubishi

Niclas Larsered

Inför introduktionen av Mitsubishi Motors nya modell Lancer 2008 gick bilföretaget ut och letade byrå. Uppdraget gick till Zakrisson.

Nu har Mitsubishi avslutat en ny pitch. Denna gång går uppdraget till Morkman som ganska precis blivit dumpade av Peugeot.

– Peugeot bytte ut hela ledningen och i samband med det meddelade de från Danmark att de avslutade samarbetet med oss. Då vände vi oss till Mitsubishi och kollade om de var intresserade av oss. Nu ska vi hjälpa Mitsubishi att göra samma resa som vi har hjälpt Peugeot att göra, från 17:e till 5:e största märke, under våra 9 år, säger Martin Jonsson, projektledare på Morkman.

Fem byråer deltog i pitchen som startade i skiftet oktober/november 2008.

Ni byter byrå igen, varför?
– Under det sista året har vi egentligen varit byrålösa. Vi har haft en byrå för den taktiska kommunikationen och det var Zakrisson. Nu tar vi ett ordentligt steg i byråvalet. Morkman kommer att göra allt för oss, allt från pr till reklam, säger Niclas Larsered.

Vilka byråer stod det mellan?
– Det vill jag inte säga.

Varför valde ni Morkman?
– Det var deras kompetens och hur mycket de hade läst på. Vi är ett enprocentsmärke och det kräver lite speciella åtgärder. Så som de har jobbat med Peugeot så har de den erfarenheten sedan tidigare. Det var ingen idé att pitcha med stora tv-kampanjer, det fungerar inte för oss i dagsläget, och det visste de. Morkman visste vikten av att pitcha med återförsäljarna, att få med dem på tåget, säger Niclas Larsered. Han tillägger.
– Det är ett väldigt kompetent team på Morkman och det känns kul att kliva in i det. Pr är väldigt viktigt idag och den kompetensen sitter de inne med.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Mitsubishi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.