Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Mitt hjärta stannade nästan av besvikelsen”

Publicerad: 24 April 2013, 14:37

Magnus Jakobsson.

Foto: Pressbild.

DDB:s Creative Director Magnus Jakobsson har vunnit 5 Guldägg, 13 Silverägg och även Guldäggs-utmärkelsen Guldskrift. För Resumé berättar han om den sköna vinnarkänslan, sin största guldäggsbesvikelse och sina favoritkampanjer i kväll.


Ämnen i artikeln:

DDBMagnus JakobssonGuldägget 2013

Hur känns det så här inför Guldägget?
– Alltid lite nervöst. Spännande.

Hur viktigt är Guldägget för dig?

– Det är givetvis viktigt för mig, men kanske viktigare för oss internt på DDB. Även om ett Guldägg inte är tillverkat i riktigt guld, så ger det alla inblandade en klapp på axeln och får fler att vilja göra bra jobb. Det skapar en bra känsla på byrån och ger hopp om framtiden, för att låta som en utbildningsminister på dekis.

Kan du beskriva känslan att gå upp på Guldäggs-schenen och ta emot pris?
– Det är alltid en fantastisk känsla att bli erkänd av den den bransch man är verksam i, av människor man respekterar.

Vilket pris rankar du högst?
– Varje guldägg är lika mycket värt.

Vad har ni störst vinstchanser med i år, tror du?
– Alltid väldigt svårt att säga. Men kampanjen "Vem bryr sig?" för Försvarsmakten borde ha stor chans att vinna i event eller integrerat. Vi har många nomineringar i print och tror därmed att chansen finns även där. Men det är alltid svårt att gissa. Helst vill jag slippa, då det ofta ger "dålig karma". Bonniers konsthall i kategorin DR vore också en värdig vinnare.

Har du någon personlig favorit, vilken i så fall?
– I mina ögon är Adressändrings filmer av TBWA den mest solklara guldvinnaren jag någonsin sett i kategorin film. Vidare tror jag att Primes Civil Rights Captcha-idé är mycket begåvad. Inte alls för att man använt Captcha-funktionen som media utan för att idén är oändligt mycket större än så. Den är i mina ögon perfekt.

Har du upplevt något jobbigt Guldäggs-bakslag hittills, någon riktig besvikelse något år?
– Jag minns ett år, då jag hört ryktesvägen att vi skulle vinna guld i radiokategorin, men inte ens vann silver. Mitt hjärta stannade nästan av besvikelsen.

Hur jobbigt var det med F&B-dominansen i fjol?
– Det mest irriterande var inte att F&B vann sju guldägg, det var att vi vann sju silverägg som lika gärna hade kunnat vara av ädlare metall. Vidare var det ju lite irriterande att Forsmans grejer var väldigt bra, så man kunde ju inte sitta och mumla "orättvist" och "varför just dom?" i nåt hörn, inmundigandes någon annans gamla vinslattar.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.