Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Mitt jobb är en marknadsförares våta dröm"

Publicerad: 22 Januari 2008, 12:55

Tina Bengtsson, tidigare marknadschef på Findus, är från och med onsdag ny global marknadsdirektör på Hilding Anders.


Tina Bengtsson.

Vid årsskiftet lämnade Tina Bengtsson jobbet som marknadschef på Findus för att i stället bli ansvarig för Hilding Anders Internationals marknadsföring och innovation.

– Efter 15 år i samma bransch var det dags att göra något nytt. Det nya jobbet är en marknadsförares våta dröm, med att stärka Hilding Anders på marknaderna i Europa och Asien.

Sängtillverkaren Hilding Anders med 5 000 anställda omsätter sju miljarder kronor, och har 35 varumärken bland sängar, bland dem Ekens, Jensen, Slumberland och Hilding. Huvudkontoret finns i Malmö.

Ursprunget finns i Hilding Anderssons möbelfabrik som grundades 1939. Men i dag har de växt till en internationell möbelkoncern, som bland annat säljer via IKEA och Jysk.

Koncernen har haft en kraftig tillväxt bland annat genom förvärv och fördubblat sin omsättning på fem år. Ägare är sedan 2006 brittiska investmentbolaget Candover.

– Vi finns i ett 40-tal länder och är redan nr 1 i Europa och Asien. Mitt jobb är framförallt att koordinera varumärkesarbetet inom koncernen.

– Vilken marknadsföringsbudget vi har vet jag inte. Här finns resurserna mer lokalt i varje land. Det gäller också byråsamarbeten.

Tina Bengtsson ledde som ordförande   juryn för producentreklam i reklamtävlingen 100-wattaren 2007. Hon utsågs 2006 till bästa marknadschef i kategorin livsmedel i Resumés 101 bästa marknadschefer.

Vem som efterträder Tina Bengtsson som marknadschef på Findus är ännu inte klart.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.