Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Miu Miu:s kampanj fälls – anses sexualisera barn

Publicerad: 7 Maj 2015, 12:35

Miu Miu:s kampanj gick i brittiska Vogue

Miu Miu:s annons i Vogue UK fälls av den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen, ASA. Trots att modellen Mia Goth är 22 år gammal anses kampanjen sexualisera barn eftersom hon ger intrycket av att vara yngre än 16 år, skriver The Guardian.


Prada-ägda Miu Miu gick med ett annonsuppslag i modemagasinet Vogue UK. Bilden visar en ung kvinna som ligger på en säng.

Brittiska Advertising Standards Authority tog emot ett klagomål om att kvinnan på bilden såg ut som om ett barn som poserar sexuellt. Anmälaren ansåg därför att annonsen var oansvarig och kränkande.  

Miu Miu uppger att modellen i annonsen, Mia Goth, är 22 år gammal och tillbakavisar att hon har fotograferats i en sexuell pose eller att det fanns en sexuell underton i annonsen.

ASA har ändå beslutat att fälla annonsen. I beslutet skriver de att modellens ungdomliga utseende, minimala makeup och alltför stora kläder gör att hon ger intrycket att vara under 16 år.

"Vi anser att de skrynkliga lakanen och hennes halvöppna mun bidrar till en sexuell pose. Hennes ungdomliga utseende i kombination med sammanhanget och posen gör att annonsen kan ge intrycket av att presentera ett barn på ett sexualiserat sätt. Därför drog vi slutsatsen att annonsen var oansvarig och sannolikt kan orsaka allvarliga brott", skriver ASA i ett uttalande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.