Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mjuka former i Moderaternas valkampanj

Publicerad: 8 maj 2009, 09:19

Idag, fredag, presenterar Moderaterna partiets nya valkampanj. Kampanjen är signerad Storåkers McCann.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannModeraterna

Pratbubblor i mjuka former och den gamla ”rör inte min kompis-handen” syns i den nya kampanjen som ska göra Moderaterna till vinnare i valet till Europaparlamentet.

– Vi kör igång vår valrörelse imorgon lördag och vår kampanj bygger på att man kan använda sin röst för Sveriges bästa. Ett starkt Europa på rätt områden är bra även för Sverige. Fokus ligger på den finansiella krisen och miljön. Båda frågorna måste lösas i ett internationellt samarbete, säger Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson.

Budget för kampanjen är 15 miljoner kronor.
– Då räknas även saker vi gjorde förra året in. En utmaning i den här valrörelsen har varit att sänk trösklarna så att folk kan vara med. Det arbetet började vi med redan förra året. En del är att vi satsat mycket på utbildning.

Fokus tidsmässigt ligger på förtidsröstningen som inleds den 20 maj. Sedan kör partiet även intensivt precis i slutskedet.
– Det här valet handlar i stort sett om att gå och rösta över huvudtaget.

Det är mycket mjuka former i annonserna, vad vill ni signalera?

– Vi försöker signalera dialog och öppenhet. Vi vill inte skrika åt väljarna eller skriva dem på näsan. Vi vill visa att deras röster är viktiga och kan vara avgörande, säger Henriksson.

Enligt Pär Henriksson fokuserar de på krisen samt miljön men visar även upp andra frågor som är viktiga.
– Det är dessa två frågor som valet kommer att handla om. Det är där EU bland annat spelar en viktig roll men det är inte de enda frågorna som är viktiga. Vi lyfter även upp internationell brottslighet och fred och säkerhet i hela Europa.

Vad har ni för mål med kampanjen?

– Vi har två mål. Vi vill bidra till högre valdeltagande och ett bättre valresultat för Moderaterna. Sist låg vi på 18,3 procent. Nu satsar på över 18,3 procent.

Tre enheter i kampanjen

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.