Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mmmomentum...

Publicerad: 16 september 2008, 07:37

Kraft Foods Nordic har valt Momentum som ny leverantör för deras butikskommunikation. Det blev resultatet av en pitch som genomfördes under sommaren. Men Krafts uppdrag till Momentum kan komma att växa.


Foto: Johanna Lundholm.

Kraft Foods har Ogilvy som reklambyrå, men har sedan länge arbetat med Storeaction för sin butikskommunikation. Men nu blir alltså Storeaction av med Marabou-kontot, som istället landar hos Momentum.

– Momentum hade bra tankar och idéer att visa upp och framförallt ett bra 360-tänk, säger Malin Forkman, trade marketing manager (butikskommunikationsansvarig) på Kraft. De jobbar på liknande sätt med andra kunder och det finns både internationella influenser och gedigen erfarenhet på byrån.

Skälet till byråbytet är enligt Malin Forkman att det föll sig lägligt att se över butikskommunikationen i och med att det finns ett nyframtaget reklamkoncept för Marabou.

Tre byråer deltog i pitchen, som inleddes i våras. Vilka det var vill Malin Forkman inte gå in på. Det vill inte heller Johan Elsner, vd på Momentum, som fick förtroendet att förvalta Marabou i butik framöver. Han har några idéer om vad som fällde avgörandet.
– Vi ifrågasatte traditionella mekaniker och försöker att hitta metoder som får handlaren att liera sig med oss istället för att bara se oss som en leverantör, säger han. Sedan tror jag att vi tidigt pratar om den levande kommunikationen. Man måste kanske möta kunden på andra platser än i butiken, möten som ändå driver försäljningen i butik.

Som de viktigaste utmaningarna i butiken i dag nämner Johan Elsner de allt starkare inskränkningarna i möjligheterna att göra reklam i butiken och de egna varumärkenas allt mer framflyttade positioner. Vilket leder till en närmast filosofisk fråga.
– Var börjar och slutar butiken i dag?, säger Johan Elsner retoriskt och preciserar: När det blir svårare att kommunicera i butik, krävs att man aktiverar kunderna också utanför butiken.

Marabou blir en av Momentums viktigaste kunder. Men några planer på att försöka få hela Marabou-kontot av Kraft finns inte, enligt Johan Elsner.
– Nej, vi är specialister på retail och vill hålla oss där. Dessutom är Marabous koncept väldigt bra i dag.

Däremot kan Momentum få andra konton från Kraft. Just nu sitter de båda företagen i förhandlingar som kan leda till att Momentum också får ansvar för andra konton hos Kraft. Vilka dessa är är inte klart i dag, men enligt Malin Forkman kommer Ogilvy att fortsätta jobba med ”allt som rör kaffe och Marabou premium”.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.