Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Mobbande pojkvänner, singelmörker och Tinder – så firar annonsörerna Singles Day

Publicerad: 11 November 2019, 14:50

Annonsörerna firar Singles Day.

Foto: Jetstar / Ving / Patene

Ving och Jetstar hyllar ensamresenärer, Elgiganten lockar singlar på Tinder medan Pantene uppmanar de som går igenom ett uppbrott att byta frisyr. Här är annonsörernas Singels Day-kampanjer.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleVingElgiganten

Ving hyllar ensamresenärer
I Vings första Singles Day-firande hyllar reseföretaget ensamresenärer. Idéen för kampanjen är en parodi av Youtube-fenomenet #followmeto. I originalen visas romantiska par upp på exotiska destinationer – i Vings version är i stället partnern utbytt av en fejkarm som fungerar som en selfie stick.

Konceptet är framtaget internt av Vings inhouseavdelning. Produktionsbolaget för kampanjen är Omanovic Production och filmerna är inspelade på Gran Canaria.

Jetstar lyfter fram fördelarna med att resa ensam
Lågprisflygbolaget Jetstar kör på samma tema som Ving och hyllar singellivet genom att lyfta fram erbjudanden för ensamresenärer. Insikterna bakom kampanjen är baserade på en undersökning som Jetstar genomfört, som visar att 49 procent av kunderna har varit på ensamresa minst fyra gånger i livet. Undersökningen slog enligt Jetstar hål på myten om att folk bara reser ensamma när de är tvungna. Resultatet säger nämligen att 55 procent av de som reser ensamma gör det som ett aktivt val och att 44 procent känner sig bekväma med att resa utan sin partner.  

Pantene uppmanar olyckliga singlar att byta frisyr
Procter & Gamble-ägda hårdvårdsvarumärket Pantene firar Singles Day genom kampanjen ”The Breakup Salon” som lyfter fram den positiva förändring som en ny frisyr kan innebära för den som går igenom ett uppbrott. I reklamfilmen kommer en uppenbart olycklig kvinna till en hårvårdsalong och berättar för frisören att hon egentligen aldrig har gillat sin frisyr, utan att det var hennes pojkvän som tyckte att hon skulle ha den. Hon berättar också att hennes dröm alltid har varit att bli barista, men att hennes pojkvän brukade förlöjliga hennes dröm och säga att den ”var orealistisk”. Kampanjen syftar till att motivera olyckliga singlar att bli mer hoppfulla inför framtiden genom att gå vidare med sitt liv, med en ny frisyr som startskott. 

Elgiganten lockar singlar på Tinder
Elgiganten drog nytta av Singles Day för första gången 2017, då tillsammans med ”The Fat Jewish” i en reklamfilm där Instagramstjärnan dejtade olika elektronikprylar, till exempel en fritös och en hårtork. Förra året började Elgiganten använda dejtingappen Tinder för att nå ut till köpsugna singlar, vilket e-handlaren fortsätter men även i år. Annonsen dyker i appen upp som en ”matchning”, men i stället för att det är en person man matchat med så är det en Elgiganten-annons.

Volt skippar singel-glädjen
I modeåterförsäljaren Volts Singles Day-annons råder ingen munter stämning. Vid ett fönster står en ensam person – som får antas vara singel – och tittar ut i tomheten med ett kompakt mörker omkring sig. Samtidigt passar Volt på att berätta att de har 30 procents rabatt på utvalda varumärken under Singles Day.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.