Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Mobbningsfilmen” fälls

Publicerad: 24 augusti 2011, 12:56

Reklamombudsmannen fäller Forsman & Bodenfors senaste reklamfilm för Comviq. Reklamen, som fick flest antal anmälningar i RO:s historia, 37 stycken, bedöms vara stötande och utan känsla.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Forsman och Bodenfors film för Comviq är en parodi på Draftfcbs uppmärksammade och hyllade tack-koncept för Radiotjänst som gått i flera år.

– Det var aldrig vår mening att antyda att det är okej med mobbing. Comviq tog ner fimen och vi stöder dem i det beslutet, säger Stefan Rudels, projektledare på Forsman & Bodenfors.
– Vi ville göra en rolig komedi kring Radiotjänstfilmerna.

Filmen lanserades i början av september och gick bara i fyra fem dagar innan Comviq plockade ner den.

I filmen sitter en man i en matsal och äter. Plötsligt reser sig de andra människorna i matsalen och sjunger ”Här sitter du, äter lunch i din ensamhet, men om du haft Comviq kompis hade du ringt för noll kronor till någon. Han är trög, trög. Varför är du en sånt megapucko, du tänker som en drogad apa. Du är dum i hela huvudet och så jävla korkad att man skäms!”.

Mannen bärs i slutet av filmen ut av kören och kastas i en container på gatan. Sedan syns texten ”Ingen kompis utan kompis” över bilden och en person säger ”Jag fattar inte hur trög man kan bli”.

RO konstatera att filmen är menad att överdriva och vara skämtsam. Men skriver i sitt beslut att:
”Den skämtsamma och överdrivna situationen visar dock ett beteende som är kränkande och som i verkligheten kunnat leda till allvarliga skador psykiskt så väl som fysiskt.”

Vidare skriver RO:
”Det kan inte uteslutas att exempelvis barn efter att ha sett reklamen kan inspireras att göra likadant. Reklamombudsmannen finner därför att den visade situationen är helt oacceptabel i reklam eftersom den ger intryck av att överse med våld, är utformad utan vederbörlig känsla av socialt ansvar och dessutom torde upplevas som stötande av konsumenter i allmänhet. Reklamfilmen strider därmed mot artiklarna 1 och 4 i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknads–kommunikation.”

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.