Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mobile Loyalty stäms på miljonbelopp

Publicerad: 11 april 2012, 09:54

Samma dag som Mobile Loyalty meddelar att man har fått loss en emission på tio miljoner kronor står det klart att två finansbolag kräver bolaget på 1,7 miljoner kronor efter höstens misslyckade emission. Köpenhamns-kontoret stämmer också sin svenska ägare för obetalda fakturor.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanSvenska Dagbladet

Aktietorgsnoterade Mobile Loyalty skulle genomföra en emission i  höstas, men misslyckades med att få in 9 miljoner kronor som bolaget  sökte i nytt kapital, enligt Sydsvenskan.

Från början tecknade sig  aktieägare för 5,8 miljoner kronor, varav 5,1 miljoner kronor hade  garanterats tidigare av olika investerare. Då hoppade plötsligt vissa  garanter av, vilket gjorde att huvudägarna fick gå in med drygt tre  miljoner kronor som saknades i och med avhoppen.

Sydsvenskan kan  idag, onsdag, rapportera om att två finansbolag och ett delägt bolag har  stämt Mobile Loyalty på miljonbelopp för olika konsulttjänster i  samband med emissionsarbetet.

Största kravet, en miljon kronor, kommer  från Score Financial-Nordic.

Mobile Loyaltys grundare, styrelseordförande och storägare, Sterner de la Mau, slår dock ifrån sig:
–  Det handlar om rådgivaren vi hade och som tagit in garanten i  emissionen. Där finns en tvist om vad vi ska betala. Dessutom finns det  ett par andra saker som de inte har levererat och som har med vår  emission att göra, säger Sterner de la Mau till Sydsvenskan.

Factoringbolaget  Asken Finans vill ha också ha betalt för sitt arbete med. Här handlar  det om att Asken stämmer Mobile Loyaltys dotterbolag Scand Vision på 635  000 kronor.

Även här slår Sterner de La Mau ifrån sig:
–  Han gjorde en ganska ful historia där, garanten. Han fakturerade sin  provision via ett factoringbolag. Sedan fullföljde han inte sitt  åtagande i garantin och då vägrade vi att betala, säger Sterner de La  Mau till Sydsvenskan.

Som om detta inte vore nog finns det alltså  även krav inom koncernen. Köpenhamnsverksamheten Scandvision CPH, som  ägs till 25 procent av Mobile Loyalty, har stämt sin ägare för tjänster i  samband med framtagningen av höstens emissionsprospekt.

Här rör sig  stämningen om 670 000 kronor.

Stenrner de La Mau menar att man hade en överenskommelse om att det rörde sig om ett internt jobb som inte ska faktureras:
–  De hade lite brått och det blev en diskussion kring fakturan. Vi kommer  att lösa det, säger Sterner de la Mau till Sydsvenskan.

Som om detta inte vore nog har Kronfogden skulder för obetalda fakturor på 230 000 kronor från Svenska Dagbladet och E24.

Sterner de La Mau uppger att fakturorna är betalda, men inte har hunnit avregistreras hos Kronofogden ännu, enligt Sydsvenskan.

Så  sent som idag stod det klart att Mobile Loyalty kör en en nyemission på  totalt tio miljoner kronor, varav internationella investerare står för 8  miljoner kronor, medan Sterner de la Mau täcker in resterande två  miljoner kronor.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.