Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mobiloperatörerna kritiseras för vilseledande marknadsföring

Publicerad: 16 december 2013, 08:48

Genrebild

Foto: Colourbox

Bristande information, oskäliga villkor och vilseledande marknadsföring. KO riktar skarp och omfattande kritik mot fem försäkringsgivare av mobilförsäkringar. Bland återförsäljarna som granskas finns bland annat Telia, Telenor och Tre.


Ämnen i artikeln:

TeliaTele2KonsumentombudsmannenTelenorTreKonsumentverket

KO anser att företagens information är otydlig och svårbegriplig. Kunden får ingen information kring huruvida de eventuellt redan är skyddade av sin hemförsäkring eller kring ångerrätten. Marknadsföringen kritiseras för att vara otillbörlig. Detta är bara ett axplock från Konsumentverkets kritik.

– Vi har fått in ett antal anmälningar från konsumenter som inte fått rätt när de velat utnyttja sina försäkringar och när vi tittade närmare på detta upptäckte via bland annat brister i förköpsinformationen hos återförsäljarna, men också villkor som inte följer gällande rättm säger Gabriella Fenger-Krog enhetschef på Konsumentverkets juristavdelning till Metro.

KO anser att informationen kring försäkringar behöver vara extra tydlig eftersom konsumenterna ofta upplever dessa som komplicerade. Exempelvis skriver Telia i sina villkor att försäkringen inte täcker "korrosion", ett ord som KO inte tycker är lämpligt att använda mot konsumenter.

– Vi reagerade bland annat på ordet korrosion som användes i villkoren, det är nog inte många konsumenter som vet vad skillnaden mellan fuktskada och korrosion är, säger Gabriella Fenger-Krog till Metro.

Nu kommer återförsäljarna att se över marknadsföringen av mobilförsäkringarna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.