Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mobilreklamen väntas öka dramatiskt

Publicerad: 21 december 2011, 09:51

Den globala ökningstakten för medieinvesteringar i mobilen accelererar nu kraftigt. Från att ha omsatt 2,6 miljarder euro i fjol väntas investeringarna växa till 17,2 miljarder år 2016 – en ökning med 37 procent årligen. Det säger en ny rapport från Berg Insight.


Ämnen i artikeln:

MobilIRM

På den svenska marknaden har ett tydligt lyft skett för mobilreklamen i år. Enligt IRM kommer tillväxten för medieslaget landa någonstans kring 140 procent 2011, för att sedan fortsätta växa kraftigt under de kommande åren. Bland annonsörerna ses den mobila kanalen som kostnadseffektiv och säljdrivande, om än relativt obeprövad på flera områden.

Även globalt väntas nu en kraftig tillväxt. Enligt Berg Insight, ett analysföretag för telekombranschen, kommer de globala investeringarna i mobilreklam stiga från 2,6 miljarder euro i fjol till 17,2 miljarder euro år 2016. Då kommer mobilinvesteringarna att stå för 15,2 procent av de totala reklaminvesteringarna online.

Den självklara förklaringen till varför vi nu ser ett så dramatiskt lyft är de smarta telefonernas intåg på marknaden.
– Varumärken omfamnar nu stegvis den mobila kanalen som inkluderar hela skalan av appar från spel och underhållning till användbara verktyg. Mobil webbannonsering och frivilliga sms-kampanjer är också poplära, säger Rickard Andersson, telekomanalytiker på Berg Insight.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

MobilIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.