Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Mode tillhör de kreativa näringarna”

Publicerad: 28 augusti 2012, 11:28

Bild från Modeveckan i februari.

Foto: Resumé.

Det ser ljust ut för svensk modeindustri. Sverige har aldrig exporterat så mycket mode som under årets första halvår, enligt TT. Det var också pompa och ståt i går när kronprinsessan Victoria invigde Stockholms modevecka Mercedes-Benz Fashion Week.


Ämnen i artikeln:

Modeveckan

ASFB, som är en branschorganisation för  svenska modeföretag, menar att den svenska modeindustrin går bra trots en skakig världsekonomi.

– Mode tillhör  de kreativa näringarna och de har visat  sig vara lite mer motståndskraftiga under ekonomisk nedgång och det är  det som vi ser nu, säger ASFB:s generalsekreterare Christine Sundberg  Carendi till TT.

Enligt TT omsätter Acne och Filippa K  runt en halv miljard kronor per  år. Tiger of Sweden ligger på 765 miljoner. Prisade Hunky Dorys  omsättning ökade i fjol till drygt 100 miljoner kronor. Whyred ligger på  drygt 30 miljoner och House of Dagmar strax över 20 miljoner. Samtliga fortsätter att öka sin omsättning.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Modeveckan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.