Reklam
Modellerna hade så trasiga kläder att bröstvårtorna syntes – fälls för könsdiskriminerande reklam
Publicerad: 14 mars 2023, 10:43
Visade modeller i trasiga kläder och med särade ben för att sälja reservdelar till lastbilar, nu fälls Auto Kada av Reklamombudsmannen.
Auto Kada är baserade i Lettland och säljer reservdelar till lastbilar, bussar, släp och trailers på den svenska marknaden. Den anmälda reklamfilmen visar tre kvinnor klädda i svarta trosor, svarta kängor och vita trasiga kläder som är lätta att se igenom. Den ena kvinnans bröstvårta syntes genom den vita magtröjan. I en av scenerna sitter en av kvinnorna på en stor sten med uppdragen kjol och särade ben så att hennes bh och trosor syns tydligt. Reklamen har producerats internt hos annonsören och publicerats på bolagets egna hemsida.
Anmälaren har reagerat på att kvinnorna i filmen saknar koppling till produkterna. Enligt anmälaren saknar reklamfilmen humor och driver inte heller med några gamla könsroller.
I sitt svar till Reklamombudsmannen uppger Auto Kada att de inte har haft för avsikt att diskriminera någon grupp av människor med sin reklam. Bilderna hade ett kreativt syfte och annonsören anser att videon har tagits fram på ett estetiskt och konstnärligt sätt.
De hänvisar också till att marknadsavdelningen består av en kvinna och att Auto Kada med filmen anspelar vill gå emot en normaliserad sexism i lastbilsbranschen.
Annonsören säger sig stå för jämställdhet och om ursäkt om personer känner sig diskriminerade av bilderna.
I sitt beslut skriver Reklamombudsmannen att kvinnorna i reklamfilmen framställs som sexobjekt genom sin klädsel och sina poser. Kvinnorna saknar därtill koppling till produkterna. Reklamombudsmannen finner mot den bakgrunden att reklamen framställer kvinnorna på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.