Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 februari 2008, 08:28
Louis Vuitton Moet Hennessy lanserar en tv-kampanj och nu har Jimmy Choo anlitat en reklambyrå. Modeindustrin har släppt sitt motstånd till externa reklambyråer.
Sex and the city
Sko- och väskföretaget Jimmy Choo blev ett varumärke i vardagsrum världen över i samband med tv-serien Sex and the City.
Nu är det drygt tre år sedan sista avsnittet i serien och Jimmy Choo har ambition att bli ett globalt varumärke.
Därför har företaget anlitat New York-byrån AR för en större kampanj. Byrån hjälper även Banana Republic att etablera sig i Storbritannien.
Modeföretag har tidigare undvikit att samarbeta med reklambyråer utan i stället förlitat sig på enskilda fotografer och de egna marknadsavdelningarna.
Men enligt Brand Republic har bredbandsutvecklingen tvingar byråerna att i första hand samarbeta med digitala byråer och nästa steg att jobba fullt ut med reklambyråer. Franska lyx- och modekoncernen Louis Vuitton Moet Hennessy, LVMH, är ännu ett exempel. Vilken byrå som ska få göra företagets första tv-kampanj är ännu inte klart.
Jimmy Choo har även ambition att bredda sortimentet och kapitalisera på sin närvaro i Sex and the City som i sommar kommer sim biofilm.