Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Modenostalgi i NK:s höstkampanj

Publicerad: 15 September 2017, 08:02

Klassiker möter framtid när Nordiska Kompaniet och Garbergs återskapar modeklassiker med hjälp av 3D-printers.


Ämnen i artikeln:

ReklamNordiska KompanietGarbergs

Den 13 september är det premiär för Nordiska Kompaniets (NK) höstutställning Artificiella ikoner. Med hjälp av 3D-printers har det klassiska varuhuset återskapat någora av modehistoriens mest historiska plagg som cocktailklänningen, clutchväskan och den bredbrättade hatten.

– Sedan 1902 har Nordiska Kompaniet huserat modehistoriens viktigaste kreationer. Med utställningen Artificiella Ikoner vill vi lyfta ikoniska plagg som har lämnat avtryck på sin samtid, säger Daniel Stipich, marknadschef Nordiska Kompaniet.

NK berättar hur de har stark tro på 3D-printing som de menar kommer förändra sättet vi shoppar och producerar mode.

– På ett sätt kan man säga att 3D-printningen är den viktigaste uppfinningen för modevärlden sedan symaskinen. Inom en snar framtid kanske kläderna man köper tillverkas på beställning direkt i butiken. Men det är ändå en bit kvar innan tekniken är fullt användbar, säger Daniel Stipich.

Kampanjen är framtagen av Garbergs och kommer att visas i varuhusen i Göteborg samt Stockholm. Plaggen visas även under den kommande modeveckan i Paris i en utställning i samarbete med Svenska Institutet, Visit Sweden och Association of Swedish of Swedish Fashion Brands.

Artificiella Ikoner kommer även visas på utomhusenheter och i tunnelbanan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.