Reklam
Moderaterna öppnar upp för reklam i public service
Publicerad: 17 september 2019, 11:02
Moderaterna vill se huruvida public service framöver ska kunna delfinansieras av reklam- och sponsorintäkter.
Moderaternas partistyrelse föreslår att tillsätta en arbetsgrupp som ska utreda hur ett smalare public service framöver skulle kunna se ut, det rapporterar Sveriges Radio.
En del i det arbetsgruppen föreslås utreda är huruvida delar av public service ska kunna finansieras av reklam- och sponsorintäkter.
– Det vi säger är att titta på andra länder som har en smalare, vassare och mer högkvalitativ profil så kan man ställa sig frågan om man kan tänka sig en återhållsam reklampolicy som ett komplement, säger Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer till Sveriges Radio.
Sveriges public service-system är till stor del inspirerat av det tyska och engelska systemen där man sedan lång tid tillbaka har reklamfinansierade kanaler.
– I dag är utgångspunkten att utgångspunkten för reklam inte finns och likaså sponsringen. Hela poängen är att vi inte vill stänga några dörrar för framtiden, fortsätter Gunnar Strömmer.