Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 september 2014, 12:28
Moderaternas omtalade kampanj i Stockholm, signerad reklambyrån Honesty
Är det alltid det parti som syns och hörs mest som vinner valet? Kanske inte. I så fall borde valet lett till en promenadseger för Moderaterna i Stockholm.
Enligt studien "Innerstadspanelen" som Direktpress publicerar är Moderaterna det parti som hördes och syntes mest under valrörelsen i Stockholm.
Var tredje svarande uppger att Moderaterna var det parti som gjorde mest väsen av sig, medan knappt var tionde uppgav Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna.
Trots förlusten i valet till kommunfullmäktige och den tillbakagånget i landstinget hävdar partiets presschef i Stockholm att den uppmärksammade affischkampanjen, som reklambyrån Honesty ligger bakom, har haft effekt.
– Min magkänsla är att vår annonsering landade väl, att den fi ck diskussio- nen att handla om de frågor som vi ansåg angelägna i Stockholm, säger Gustaf Stenlund till Direktpress.
Harald Cavalli-Björkman, analytiker på United Minds, hävdar att Moderaternas kampanj fick genomslag eftersom den var var konkret, både till innehåll och form.
– Om budskapen var korrekta eller inte finns det olika åsikter om. Hursom- helst visar panelisternas svar att synlighet inte är samma sak som framgång i valet, säger han till Direktpress.
Partitoppen - de har hörts och synts mest i Stockholm
Moderaterna 31 procent
Socialdemokraterna 9 %
Sverigedemokraterna 9 %
Centerpartiet 6 %
Folkpartiet 5 %
Miljöpartiet 4 %
Vänsterpartiet 2 %
F! 2 %