Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Moderaternas kampanj syntes överlägset mest

Publicerad: 26 September 2014, 12:28

Moderaternas omtalade kampanj i Stockholm, signerad reklambyrån Honesty

Är det alltid det parti som syns och hörs mest som vinner valet? Kanske inte. I så fall borde valet lett till en promenadseger för Moderaterna i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Val 2014ModeraternaHonesty

Enligt studien "Innerstadspanelen" som Direktpress publicerar är   Moderaterna det parti som hördes och syntes mest under valrörelsen i Stockholm.

Var tredje   svarande uppger att Moderaterna var   det parti som gjorde mest väsen av sig, medan knappt var tionde uppgav Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna.

Trots förlusten i valet till kommunfullmäktige och den tillbakagånget i landstinget hävdar partiets presschef i Stockholm att den uppmärksammade affischkampanjen, som reklambyrån Honesty ligger bakom, har haft effekt.

– Min magkänsla är att   vår annonsering landade   väl, att den fi ck diskussio- nen att handla om de frågor   som vi ansåg angelägna i   Stockholm, säger Gustaf Stenlund till Direktpress.

Harald Cavalli-Björkman, analytiker på United   Minds, hävdar att Moderaternas kampanj fick genomslag eftersom den var var konkret,   både till innehåll och   form.

– Om budskapen var   korrekta eller inte finns det   olika åsikter om. Hursom- helst visar panelisternas   svar att synlighet inte är   samma sak som framgång i   valet, säger han till Direktpress.

Partitoppen - de har hörts och synts mest i Stockholm
Moderaterna 31 procent
Socialdemokraterna 9 %
Sverigedemokraterna 9 %
Centerpartiet 6 %
Folkpartiet 5 %
Miljöpartiet 4 %
Vänsterpartiet 2 %
F! 2 %

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Val 2014ModeraternaHonesty

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.