Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Moderaternas nya reklambyrå

Publicerad: 3 juli 2013, 07:33

Christian Heinig, Isabelle Lewenhaupt och Ola von Bahr

På McCann hjälpte Ola von Bahr och Christian Heinig Moderaterna att vinna valet 2010. Nu snor duon uppdraget framför ögonen på den tidigare arbetsgivaren. Fortune är Moderaternas reklambyrå inför valet 2014.


Ämnen i artikeln:

FortuneModeraterna

Efter en utdragen reklamupphandling med många spekulationer står det klart att Moderaterna väljer att inleda ett samarbete med Fortune för att vinna valet nästa år. Avtalet skrevs i går.

– Vi har letat efter en byrå med hög kreativ höjd och som har erfarenhet av att jobba med politisk kommunikation. Vår ambition är att fortsatt vara bäst på just det, säger Hanna Bergholm kommunikationschef på Moderaterna.

Erfarenhet av politisk kommunikation är just vad kreatörerna Ola von Bahr och Christian Heinig har. Under valrörelsen 2010 på reklambyrån McCann ingick man i arbetsgruppen som tog fram Moderaternas reklamkoncept. I januari tappade Stockholmsbyrån kreatörsduon som tillsammans med vd:n Isabelle Lewenhaupt startade upp den nya byrån Fortune som nu alltså kniper McCanns tidigare kund

.– Vi är såklart fantastiskt glada, det är ett drömuppdrag. Att arbeta med politisk kommunikation är på många sätt väldigt annorlunda jämfört med andra uppdrag. Det är helt enkelt ett av de mest intressanta kommunikationsuppdrag man kan få. Christian och Ola arbetade ju med Nya Moderaterna också inför valet 2010. Och 2014 ser ju ut att bli ett särskilt spännande valår, så nu blir det till att bränna midnattsolja, säger Isabelle Lewenhaupt, vd på Fortune.

Moderaterna vill att Fortune ska ta partiets kommunikation till en ny nivå.

– Vi vill jobba med en byrå som vågar vara med och utveckla vårt kommunikationssätt mot målgrupper och medier och som kan jobba tätt med oss. Vi tror att Fortune kan leverera på alla dessa punkter, säger Hanna Bergholm.


Partiernas reklambyråer inför valåret 2014

Flera av riksdagspartierna har valt ny reklambyrå 2013. Först ut var Kristdemokraterna som i januari började jobba med Falck & Co. Följande månad presenterade Socialdemokraterna sitt samarbete med Granath Havas. I april stod det klart att Folkpartiet väljer att samarbete med Ingo inför valet 2014. Under Almedalen 2012 kunde Resumé avslöja att Prime fick uppdraget att bli strategisk reklambyrå för Centerpartiet. Sedan EU-valet 2009 är det Locomotiv som står för Miljöpartiets reklam. Enligt Vänsterpartiets kommunikationschef Ted Bergdahl så kommer partiet att ta kontakt med ett antal reklambyråer för att göra sitt val under hösten. Sverigedemokraternas reklam produceras inhouse.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FortuneModeraterna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.