Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Moderna reklamare förväntas klä sig som Mad Men-karaktärerna

Publicerad: 10 November 2009, 08:25

I natt visade det sista avsnittet av tredje säsongen av Mad Men i USA. Serien har fått ett så stort genomslag i USA att byråkunder förväntar sig att moderna reklamare åtminstone ska klä sig som Mad Mens Don Draper.


Ämnen i artikeln:

Mad MenDon Draper

Reklamarna förväntas nu klä sig som karaktärerna i succéserien Mad Men.

Enligt förhandssnacket på bloggar och i media står Sterling Cooper Advertising inför stora förändringar.

Klart är att dagens reklambyråer håller på att förändras radikalt. Och då pratar vi inte om nya byråstrukturer eller affärsmodeller. Utan sättet att klä och uppföra sig.

– Det finns nya förväntningar på hur en reklambyrå ska se ut, hur den agerar och uppfattas och det baseras på att folk tittar på Mad Men. Människor som anlitar en reklambyrå för första gången förväntar sig att Don Draper ska komma in genom dörren. När de i stället får se en kille i t-shirt under de vem i helvete han är, säger Ben Littlefield, på Austinbaserade reklambyrån Three Sixty Solutions till The Examiner.

Det har lett till att byrån har handlat upp sig på kostymer med smala slag som används när man har kundmöten. Och Ben Littlefield hävdar att det betalar sig att inte se ut som en slashas under kundkontakter.

Nu lever byrån upp till Mad Men-förväntningarna.

– Vi började i september och sedan dess har vi nästan fördubblat antalet kunder – och det i en ekonomi där folk skär ned sina reklambudgetar.

Littlefield hävdar att han även sett förändrat beteende bland de anställda. De är mer engagerade i sina kunder och vill i mindre omfattning kompremissa i sitt arbete.

Men det finns gränser för 60-talsanpassningen.

– Om jag bjuder in en kund till kontoret och jag tar fram sprit och börjar röka uppfattas det inte som coolt.

Nu är beteendeförändring hos en reklambyrå i Texas inte mycket att generalisera om. Men artikeln i The Examiner har fått uppmärksamhet. ”Är inte kreativitet sexigare när det inte följs av en grässtinkande Killers-t-shirt? Det är oroliga tider och för oroliga kunder kan det vara lugnande att se sin byrå i respektabel klädsel”, skriver Agency Spy.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mad MenDon Draper

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.