Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Moderna uppdaterar konsthistorien

Publicerad: 12 Februari 2013, 16:16

Skärmdump från kampanjsajten.

TBWA ligger bakom Moderna Museets digitala kampanj i samband med utställningen av Hilma af Klints verk. Målet är att ge henne den uppmärksamhet som hon förtjänar.


Ämnen i artikeln:

AvantimeModerna MuseetTBWA

kampanjsajten kan besökarna nu hjälpa till med att sprida ordet om konstnären Hilma af Klint, som gick bort för 70 år sedan. Ett projekt men kan ställa sig bakom sig är exempelvis att hon bör få en staty rest i Stockholm.

Bakgrunden är att museet menar att hon inte fick det stora erkännande som hon förtjänar under sin livstid.  
– Detta är den största digitala kampanj som Moderna Museet gjort. Det känns extra roligt eftersom utställningen med Hilma af Klint är en mångårig storsatsning som nu ska möta en förväntansfull publik. Vi vill verkligen sprida kunskap om Hilma af Klints spännande konstnärskap och här får vi möjlighet att göra det tillsammans med våra engagerade besökare, säger Cecilia von Schantz, kommunikationschef på Moderna Museet i en kommentar.  

Produktionen står Avantime för. De har byggt en responsiv sajt som bland annat plockar upp hashtagen #Hilmaafklint från Twitter och Instagram.  
– Moderna Museet har fått en interaktiv och modern kampanjsajt med flera call-to-action funktioner som ska få besökarna att dela och sprida budskapet om Hilma af Klint, säger Oscar Karlsten, vd på Avantime.  

På TBWA gläds man över uppdraget:
– Det känns givetvis både spännande och roligt att få hjälpa till att lyfta Hilma af Klints anseende i konsthistorien, säger ad:n Martin Baude.

Ansvariga Moderna Museet: Cecilia von Schantz, kommunikationschef Nina Strollo, marknadsförare Sanna Rydén Danckwardt, webbansvarig  

Arbetsgrupp TBWA: Kalle Widgren, Creative Director André Persson, Martin Baude, Alexander Fredlund och Johannes Ivarsson, Kreatörer  Ylva Windolf, Produktionsledare  

Arbetsgrupp Avantime: Maria Ardstål, projektledare Thomas Larsson, Art Director Vilhelm Josander, utveckling (IVEO) Markus Sackemark, utveckling (IVEO) Per Almhorn, teknisk produktionsledare (IVEO)

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

AvantimeModerna MuseetTBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.