Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Modespåret håller än

Publicerad: 16 februari 2011, 15:33

I förra veckan kunde ­Resumé berätta att Lindex och We Are Group går skilda vägar efter sex år. Kontraktet löper ut i juni och i detta nu slutförhandlar Lindex med ett antal byråer. – We Are Group är duktiga och proffsiga, men vi vill ha en vitalisering, säger Johan Hallin, marknadschef på Lindex.


Ämnen i artikeln:

Johan HallinWe Are GroupLindex

truetrue2020-02-01T16:32

Lindex nya kampanj använder samma grepp.

Det började med Emma Wiklund. Under parollen ”Fashion report” skulle hon lyfta Lindex som modevarumärke. Det blev också lanseringskampanjen med ny­valda byrån We Are ­Group. Men nu, sex år ­senare, går Lindex och byrån skilda vägar.

Brytningen till trots kommer man att fortsätta på den inslagna modevägen.
– Det kommer vi absolut att göra. Mode är vårt fokus och det centrala i det vi gör, säger Johan Hallin. Speciellt i de länder där vi nyetablerar oss är det viktigt att sätta Lindex som modemärke genom våra butiker.
– I nyetableringar kan vi ju inte i samma mån gå ut i breda­ marknadsföringskampanjer. Butikerna kan man säga är våra levande kommunikationslokaler, de har en fantastisk potential.

År 2010 blev en expansiv fas för Lindex där man öppnade fyra nya butiker bara i Sverige. Omsättningen uppgick till 579 miljoner euro under räkenskapsperioden, en ökning på nära tio procent. Samtidigt minskade vinsten. Investeringarna uppgick till 28,2 miljoner euro.
– Exakt hur mycket som läggs på marknadsföring kan jag inte gå in på, men marknadsföring är en prioriterad fråga, säger Johan Hallin.

Lindex betecknas som ett medelstort uppdrag bland Sveriges byråer. Enligt vad Resumé erfar är byråarvodet årligen drygt 16 miljoner kronor. Pitchen ska vara avgjord inom kort, i skrivande stund pågår slutförhandlingar med ett antal byråer. Lindex huvudkontor ligger i Göteborg, och där finns även modekedjans inhousebyrå. Men det är inget krav att byrån har ett Göteborgskontor.

All marknadsföring görs i Sverige som även är den största marknaden.
– Vi tänker globalt och ­arbetar lokalt. Vi jobbar på bred front.

Hur ser du på 2011? Vad har ni för mål?
– Vi vill både öka vår försäljning och stärka vårt varumärke på lång och kort sikt. Vi vill framför allt växa, det står högt på agendan.

H&M kör ett samarbete med bloggaren Elin Kling, är något liknande även aktuellt för er?
– Det utesluter vi inte. Bloggare är i hög grad opinionsbildare och har precis som modepressen stort ­inflytande. I min mening är de lika betydelsefulla.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.