Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Mona sänker (S)"

Publicerad: 27 Augusti 2010, 16:48

En undersökning som mäter ögonrörelser har gjorts på partiernas valaffischer. Enligt den drar Mona Sahlin ned intresset för Socialdemokraternas reklam.


– Det mest signifikanta som framkom i vår Eyetracking-undersökning var att Mona Sahlin sänker intresset för Socialdemokraternas reklam. Detta gäller både bland alliansens sympatisörer och inom de egna leden. Reinfeldt och Wetterstrand har en motsatt effekt, de ökar attraktiviteten i sina respektive valaffischer visar undersökningen, säger Mathias Plank, vd och grundare av MRC International i en kommentar.

Med andra ord innebär det att affischerna med Mona Sahlin drar till sig mindre intresse än sin rödgröna kollega och hennes ärkerival Fredrik Reinfeldt. Studien analyserar hur snabbt väljarna tittar på annonsen, hur länge de tittar på budskapet och sedan ställs frågor kring hur de uppfattar den.

Undersökningen är gjord på uppdrag av JCDecaux.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.