Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Monica Lewinsky i ny kampanj mot näthat

Publicerad: 12 Oktober 2017, 11:46

Kampanjen, framtagen av BBDO, visar på hur vi skulle reagera på hatfulla nätkommentarer om de förekom i verkliga livet.

Hatfulla kommentarer på internet återskapas i verkliga livet i en ny kampanj från BBDO. Huvudroll spelar Monica Lewinsky.


Ämnen i artikeln:

NäthatBBDOReklam

Efter att relationen mellan den dåvarande amerikanska presidenten Bill Clinton och hans sekreterare Monica Lewinsky uppdagades utsattes Lewinsky för en flodvåg av både hat och hot. Lewinsky har sedan dess jobbat som global ambassadör mot mobbning och gav för två år sedan ett uppmärksammat TED-talk på ämnet.

Nu står Lewinsky i centrum för en ny kampanj signerad BBDO. Kampanjen lyfter den hatiska ton och med vilken lätthet människor vräker okvädningsord över varandra på internet. I reklamfilmen, som är framtagen för att lyfta den anti-mobbningsmånad som i oktober pågår i USA, lyfts kommentarerna till det verkliga livet. I filmen syns bland annat en man förolämpa ett homosexuellt par på ett café och en kvinna som skriker rasistiska slagord mot muslimer. I alla situationer kliver allmänheten in, omedvetna om att det hela är ett skådespeleri, och försvarar offren.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NäthatBBDOReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.