Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 maj 2017, 12:06
Foto: Kampanjbild
Som ett led i sitt arbete för att stärka kvinnor och utmana stigman har Monki tillsammans med finska Lunette tagit fram en exklusiv menskopp.
På söndag är det inte bara Mors dag, utan även Internationella mensdagen. I samband med det släpper Monki och Lunette en exklusiv menskopp. Initiativet är ett led i den satsning Monki gör för att stärka kvinnor och utmana de stigman som finns, i det här fallet kring mens.
Monki och Lunette donerar även 5 000 menskoppar till The Cup Foundation, en ideell organisation som jobbar för att utbilda och stärka utsatta kvinnor i Kenya.
– Att stärka kvinnor är en grundsten i allt vi gör på Monki så jag är väldigt stolt över vårt samarbete med Lunette och The Cup Foundation. Det är fantastiskt att få vara med och ge tillgång till material och undervisning kring mens för unga kvinnor i Kenya, säger Lea Rytz Goldman, managing director på Monki.
Målet med samarbetet är att kvinnor i området ska få möjlighet att hantera sin menstruation på ett säkert och hygieniskt sätt.
– Det är alla kvinnors rätt att ha möjlighet att sköta sin mens på ett hygieniskt sätt. Tillsammans med Monki och Lunette kommer The Cup Foundation få möjlighet att göra verklig skillnad och hjälpa fler kvinnor som lever i fattigdom att gå klart skolan, säger Camilla Wirseen, vd och grundare på The Cup Foundation.
Tidigare i våras hyllades Monki för sin oretuscherade underklädeskampanj.