Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Monki uppmärksammar sociala mediers påverkan på ungas mentala hälsa

Publicerad: 24 Oktober 2018, 11:29

Kampanjen är bara den senaste i raden där Monki vill lyfta frågor som berör unga kvinnor.


Ämnen i artikeln:

ReklamMonki

I januari förra året hyllades Monki för sin oretuscherade underklädeskampanj. Senare samma år tog man i samarbete med finska Lunette fram en menskopp vars intäkter gick till att utbilda kvinnor i Kenya om just mens.

Nu tar företaget tag i frågan kring sociala medier och hur de påverkar ungas mentala hälsa. Många är de som påtalat att vi på Instagram och Snapchat tar del av innehåll som är långt ifrån verklighetstroget, och att de höjer förväntningarna på vårt eget liv och vardag.

I kampanjen har man samarbetat med organisationen Mental Health Europe och för varje kampanjplagg som säljs donerar Monki en summa till Mental Health Europes arbete.

Kampanjen frontas av tre influencers som valts ut då de i sina kanaler talar om frågor som psykisk ohälsa. Den New York-baserade filmskaparen Elyse Fox har bland annat grundat gruppen Sad Girls Club där kvinnor kan dela med sig av sina erfarenheter av psykisk ohälsa medan John Yuyi öppet talar om skillnaden mellan henne i sociala medier och i verkliga livet. Slutligen har Monki även använt sig av kroppsaktivisten Emily Bador som i kampanjen berättar om hur sociala medier har ändrat hur hon ser på sig själv.

– Att engagera sig för ungdomar är kärnan i allt vi gör här på Monki. Jag är väldigt stolt över att vi aktivt deltar i diskussionen kring psykisk ohälsa. Den här kampanjen är bara det första steget i vårt arbete kring mentalt och fysiskt välbefinnande, säger Jennie Dahlin Hansson, vd på Monki, i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp:

Photographer: Ashley Armitage
Ambassadors: Emily Bador, Elyse Fox, John Yuyi
Set design: Christian Feltham
Hår & Make: Charlotte Kraftman
Director of Photography: Mark Arigo
Styling and creative direction: Monki
PR: Ibeyostud

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamMonki

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.