Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Monster fixar jobb åt alla

Publicerad: 25 februari 2008, 10:59

Monster kör just nu den största satsningen på den svenska marknaden sedan starten 2001. Kampanjen är framtagen av företagets globala byrå.


Rekryteringsföretaget Monster.se satsar på en nya kampanj signerad BBDO New York där de visar att det finns ett jobb för alla.

I reklamfilmen syns en jätte vandra i en stad där han är lite större än alla andra men i slutet kommer han fram till sin arbetsplats med jobbet som bara en man av hans storlek skulle kunna göra. Texten lyder ”Ditt nya liv kallar”.

Vad är målet med kampanjen?
– Vi vill vara mer än en sajt som folk vänder sig till när de har bestämt sig för att byta jobb. Vi vill erbjuda både inspiration och karriärplanering. Många i den nya generationen ser arbete som en integrerad del av fritiden och det vill vi lyfta fram. Är jobbet bra är livet bra, säger Stefan Rizvi,  skandinavisk marknadschef på Monster.

Första Monster-sajten startades 1994 av Jeff Taylor i USA. I Sverige köpte Monster svenska Jobline 2001. Under de kommande åren gick företaget under namnet Jobline/Monster men sedan 2005 heter företaget Monster även på den svenska marknaden. Vid namnbytet genomförde nätrekryteringsbolaget en storsatsning på marknadsföring på nätet. Uppdraget gick till webbyrån Joy.

Nu kör Monster den största kampanjen sedan 2001. Denna gång har kampanjen tagits fram på central nivå av BBDO New York och reklamfilmen går brett i de flesta europeiska länder samt i Nordamerika.

– Reklamfilmen gick upp i början av februari i Sverige och kommer att gå fram till vecka 11. Sedan gör vi en paus under kvartal två för att återkomma under kvartal tre och fyra med fler filmer på samma tema, säger Stefan Rizvi.

Filmen går i TV3, TV4, TV4 plus, Kanal 5 och TV6. Kampanjen backas även upp av en radiokampanj framtagen av Ehrenstråhle BBDO samt en bannerkampanj som bland annat går på Aftonbladet.se, di.se, Hitta.se samt en del större nätverk. Ehrenstråhle har även anpassat reklamfilmerna till den svenska marknaden.

Vad har ni för budget?
– Det kan jag tyvärr inte svara på. Det jag kan säga är att första kvartalet 2007 körde vi en stor kampanj och den här gången har vi 55 procent större mediebudget, säger Stefan Rizvi.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.