Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mörk Bamse-novell pryder Stockholms t-bana i CSR-projekt

Publicerad: 22 Oktober 2018, 12:58

Idag lanseras en kampanj av Pressbyrån, där Stockholms t-bana bekläs med en omarbetat novellversion av Bamseserien "Nina i knipa".


Ämnen i artikeln:

BamseÅkestam HolstReklamPressbyrån

Den omarbetade novellen är skriven av John Ajvide Lindqvist och är en del av "Vägen till läsning" – en CSR-satsning från Pressbyrån som sedan 2014 haft målet att öka läsförståelsen bland svenska barn. Kampanjen är utformad av reklambyrån Åkestam Holst och har producerats av produktionsbyrån BKRY.

– Serietidningar ökar läsglädjen hos barn och ungdomar och studier visar att serieläsare ofta är allätare och läser mer generellt, även böcker. Med hjälp av John Ajvide Lindqvist blir novellen ett inspirerande mellansteg för barn att gå från serier till mer avancerad läsning. Novellen visar att serier en fantastisk väg in i läsning, så bra att de kan användas i undervisning i skolan, säger Lennart Schultz, varumärkesansvarig på Pressbyrån, i ett pressmeddelande.

Berättelsen "Nina i knipa" handlar om Nina Kanin som försöker skipa rättvisa genom att avslöja Krösus Sorks onda planer som förgiftar en hel sjö.

– Liksom för så många andra var serietidningar min första egna kontakt med det skrivna ordet. Dunderhonung var min färdkost på väg till superkrafter och nätkastare innan jag slutligen nådde fram till litteraturen. Just Bamse har varit en återkommande referens i mina romaner och därför var det självklart att tacka ja till projektet. Att skriva ny dialog till Skalman och Lille Skutt kändes som att jobba med mytiska storheter och det var absurt och roligt, säger John Ajvide Lindqvist.

Som del av det sen 2014 pågående CSR-intiativet kommer Pressbyrån göra novellen tillgänglig som skolmaterial på pressbyran.se, tillsammans med en lärarhandledning med upplägg för hur man kan använda "Nina i knipa" och serier i undervisningen.

– Det bästa med att arbeta med serier i undervisningen är att alla eleverna är med i läsningen  under samma förutsättningar, oavsett läsvana och språkkunskaper. Detta gör det i sin tur möjligt för alla elever att delta i det som stärker läsförståelsen ytterligare, nämligen gemensamma diskussioner av det lästa och andra övningar som befäster och utvecklar det eleverna läst, kommenterar Melinda Galaczy, högstadielärare i svenska/sva och engelska på Möllevångsskolan, samt medförfattare till lärarhandledningen till Nina i knipa.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.