Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mörkt kvartal för reklammarknaden

Publicerad: 30 oktober 2012, 10:05

Foto: Colourbox.

Reklammarknaden nådde en omsättning på nära 6,7 miljarder kronor under det tredje kvartalet i år. Det är 4,6 procent sämre än 2011. Det är i synnerhet printkrisen som bidrar till den negativa utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

IRM

Värst är utvecklingen för dagspressen. Medieslaget tappade 15 procent av sina intäkter under perioden jämfört med motsvarande period i fjol.

Även den tidigare starka tv-reklamen tappade mark under perioden. Efter ett par starka år dök intäkterna med en procent under det tredje kvartalet jämfört med 2011.

Inte särskilt överraskande är den fortsatta starka tillväxttakten för reklam i mobilen. Totalt omsatte kategorin drygt 100 miljoner kronor under perioden. En ökning med hela 80 procent jämfört med kvartal tre 2011.

Även internet fortsätter att visa tillväxt. Under det tredje kvartalet ökade intäkterna med nio procent jämfört med i fjol. Sökkordsmarknadsföring uppvisar den bästa utvecklingen med en ökning av investeringarna på 25 procent.
– Den svenska ekonomin påverkas alltmer av den svaga internationella konjunkturen och de senaste indikatorerna är svagare än förväntat. Detta påverkar mediemarknaden starkt negativt och även den tidigare så starka tv-reklamen backar under det tredje kvartalet, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.