Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mors dag-hälsningar till Syrien blev bästa ljudet

Publicerad: 4 Maj 2017, 11:56

Åkestam Holsts kampanj tillsammans med Refugee Phones belönas med ett Guldägg i kategorin Audio.


Ämnen i artikeln:

Flickorna LarssonÅkestam HolstReklam

Förra våren lanserade Refugee Phones i samarbete med Åkestam Holst ett initiativ där flyktingar kunde gratta sina mödrar hemma i Syrien på distans. Kampanjen "Broadcast without borders" gick till på följande vis: man ringde in till ett nummer och spelade in sitt meddelande till mamma på en telefonsvarare. Detta togs om hand och spelas sedan upp på den oberoende radiostationen Fuse FM i Syrien fram till och med mors dag.

Initiativet har hyllats internationellt och nu även i den svenska kommunikationsbranschen.

"Det är svårt att nå igenom bruset. Några skjuter brett mot en stor målgrupp, andra ställer in siktet på en mindre skara och försöker pricka dem om och om igen. Och så finns det en grupp som är extra svår att nå – för att det skjuts på riktigt. Men med hjälp av gamla telefoner och helt vanlig radioreklam går det. Årets Guldäggsvinnare i Audio tar sig förbi krig, korsar gränser och når hela vägen fram till Syrien" skriver Guldäggets jury om vinnaren.

Två Silverägg delas ut i kategorin. Ett av dem går till Åkestam Holst (för The Ear Beer, Norrlands Guld) och det andra till DDB (Grand Big Mac - Jättegumman, McDonalds).

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.